vad är skillnaden mellan hona och hane?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hazzan
    • August 2006
    • 19

vad är skillnaden mellan hona och hane?

skulle vara väldigt tacksam om lite info om hur man ser skillnaden mellan golden hona och hane.. eller kan man kanske se skillnaden på hona och hane på de flesta afrikanska ciklider.. / Hazzan =)
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

Det är svårt på just golden eftersom båda könen är väldigt lika. Jag tycker det lättaste är att titta på hur de beter sig. Oftast är det en hane som bestämmer, vilket syns då han jagar runt de andra.

De andra av samma art som blir jagade oftare är förmodligen hanar medan dom som får mindre stryk är honor. Vill du vara riktigt säker är det bara o vänta på lek. Då vet du vilka som är hanar o vilka som är honor.

När det gäller andra malawi är det olika. Vissa arter har stora skillnader mellan könen t.ex Pseudotropheus saulosi med gula honor o blå randiga hanar.

Andra är som golden utan några yttre könsskillnader.

Hoppas jag gjorde saken lite klarare även om det är svårt! MVH Simon B!
    Mina akvarier:

180l Sällskap
    112l SA biotop

Kommentar

• Hazzan
      • August 2006
      • 19

tackar simon det va snällt av dig

Kommentar

• Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

Ursprungligen postat av Simon B
        Det är svårt på just golden eftersom båda könen är väldigt lika. Jag tycker det lättaste är att titta på hur de beter sig. Oftast är det en hane som bestämmer, vilket syns då han jagar runt de andra.

De andra av samma art som blir jagade oftare är förmodligen hanar medan dom som får mindre stryk är honor. Vill du vara riktigt säker är det bara o vänta på lek. Då vet du vilka som är hanar o vilka som är honor.

När det gäller andra malawi är det olika. Vissa arter har stora skillnader mellan könen t.ex Pseudotropheus saulosi med gula honor o blå randiga hanar.

Andra är som golden utan några yttre könsskillnader.

Hoppas jag gjorde saken lite klarare även om det är svårt! MVH Simon B!
        Har inte hanen en svart fläck på på övre bakre rygg fenan honan har inte det men båda har gula prickar på anal fenan
        Mvh.Patrik

Kommentar

• Simon B
          • January 2005
          • 395

Det där med svart fläck i ryggfenan vet jag inget om, men när det gäller äggfläckarna på anal fenan brukar vuxna hanar i regel ha fler än honor.

MVH Simon B .
          Mina akvarier:

180l Sällskap
          112l SA biotop

Kommentar

• neon_kimpan
            • August 2005
            • 1733

men har inte hanen nån svart söm på börstfenan eller nått ??

//kim
            MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

Kommentar

• HazelCR

Ursprungligen postat av neon_kimpan
              men har inte hanen nån svart söm på börstfenan eller nått ??

//kim
              Goldenhanar brukar kunna ha betydligt mycket mer svärta på fenorna under kroppen, även ryggfenan brukar vara betydligt svartare. Detta räcker inte helt som kriterium på hona resp. hane, men är en start iaf.

Kommentar

• Red Empress
                • July 2006
                • 10

min golden hane har svart ryggsöm och lite mörka partier på under liggande fenor, samt en ljusare gul färg på underdelen av kroppen, han har en ilsket gul färg på kroppen. medans honorna har en lugnare gul färg och nästan inga svarta delar. dom färgar otroligt fint för att bara vara 3 cm. mvh emma

Kommentar

Arbetssätt...