Blå honor av Röd Zebra från Minos Reef finns det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Blå honor av Röd Zebra från Minos Reef finns det?

    Ja, hur är det egentligen? Jag har en akvariekompis som säger att de blå/mörka yngeln från Röd Zebra inte självklart är blå hanar utan kan vara honor också.
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    Blå honor är med största sannolikhet Metriaclima sp. "blue reef" eller en korsning. Se denna artikel: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9901&LOPNR=7
    Senast redigerad av Micke; 03 August 2006, 09:36.
    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • HazelCR

      #3
      Ursprungligen postat av Micke
      Blå honor är med största sannolikhet Metriaclima sp. "blu reef" eller en korsning. Se denna artikel: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9901&LOPNR=7
      Tack.

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Nu har jag läst artikeln ordentligt. Jag hade läst den tidigare, men glömt.
        Då kan jag iaf konstatera att min akvairekompis har rätt i att det finns blå honor.

        Jag har haft Röd Zebra från Minos Reef på 70-talet och början av 80-talet, men ingen erfarenhet av blåa hanar.

        De första blåa hanarna kom i min ägo för bara ett halvår sedan. De köptes som avkomman från VF Röd Zebra från Minos Reef, alltså F1:or.
        Två blå hanar med prickar på ryggfenan och två röda honor. Jag har fått några kullar från dessa 4 fiskar, som jag har hållit separerade från min grupp med enbart röd, Röd Zebra från Minos Reef.

        Från de fyra har det alltid varit både blå och röda yngel. Jag har tagit för givet att de blå alltid är hanar, ända till en akvariekompis dök upp och sa ....att det minsan kan vara blå honor också. Efter att ha studerat mina ungfiskar, så kan jag konstatera att det möjligen kan finnas blåa honor.
        De som ser ut som tydliga blåa hanar har fläckar på bakre delan av ryggfenan, vilket tyder på att de ska uppvakta de röda eller OB-honorna och inte eventuella blå.
        Mina F1 hanar leker ju uppenbarligen med röda honor. Så långt är det OK.
        Om det enbart är den "vanliga" Röd Zebran från Minos Reef, så ska det inte vara några blå honor bland mina yngel, enligt artikeln.
        Jag får ge mig till tåls ett tag till innan jag kan vara säker på om det möjligtvis kan röra sig om en korsning, "blue reef" eller vilket jag tror den "vanliga Röd Zebran" från Minos Reef.

        En intresant frågeställning blir, om man verkligen skall se det som en korsning. Iaf om fiskarna någon gång parar sig även i det fria, då kanske det bara är ett naturligt steg i evolutionens gång i detta fall iom att de lever på samma plats.
        Senast redigerad av Gäst; 03 August 2006, 11:34.

        Kommentar

        Arbetssätt...