nytt malawi - vad tänka på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    nytt malawi - vad tänka på?

    Tjo!

    Går lite i tankar att skänka bort mina fiskar och byta inriktning till malawi, jag har trots allt kört sydamerika i varenda kar sedan jag började med akvarium. men, jag är helt totalt fullkomligt grön vad det gäller malawi. jag har snappat upp en del småsaker som att de gillar högt ph, gräver runt mycket och att man måste tänka över inrdningen ordentligt. läste också något som lät logiskt om att det var bättre att satsa på några få arter, kanske bara tre stycken men ha ett ordentligt stim av dem.

    läste i en tråd att det rekommenderades 3-4x vattenvolymen i filtereffekt. mitt blir ett 720 med en fx5. det skulle alltså blir 2.5 gånger i bästa fall. behövs det mer filtrering eller är det mer cirkulationen man är ute efter?
    Jag kanske kan montera ett eller två enkla powerhead i btn-moduler med bara någon liter filtermaterial eller hur ska jag göra?

    vad ska man tänka på som gröngöling i malawivärlden?

    (jag ska givetvis dra igenom forumet också efter varenda bit information jag kan hitta men filterfrågor brukar ofta vara ganska specifika har jag noterat)

    cheers
    720L Malawi-biotop
  • santa
    • December 2005
    • 504

    #2
    Sätt i en powerhead till som cirkulation det räcker.
    Sen vill dom gärna ha lite högre temp ca 28 grader och som du sa lite högre ph 8-8,5 enkelt bara o ösa i lite bikarbonat vid varje vattenbyte finns på affärerna och kostar runt 5-10 kr.
    Min hemsida http://santanagti.mine.nu

    Kommentar

    • Sacrium
      • February 2004
      • 672

      #3
      Behöver inte ha i bikarbonat om man har ett högt kh värde och ett normalt högt ph värde. Kör faxegrus i mitt och det räcker för att hålla mitt ph normalt.

      Gällande cirkulation så är det inte alls fel att slänga i nåt powerhead på runt 3000 liter i ditt kar. Eller två st mindre.
      Inte särskilt mycket att tänka på egentligen. De vanliga malawi brukar vara rätt så lugna och lättskötta. Se bara till att sköta matning, vattenbyten och liknande så ska du se att dom trivs av sig själv.
      http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Finns som sagt ingen som helst anledning att mixtra med bikarbonat om man har ett någorlunda högt KH och ett pH på 7 eller mer. Vid 28 grader ja då händer det saker, fiskarna leker gärna (de flesta arterna iaf), växer fort, dör fort om det händer någon olycka, såsom filterhaveri eller liknande, visar dessutom termometern en grad fel kan man verkligen vara ute på marginalerna... men det är upp till var och en hur man vill göra med, ville bara påpeka att det finns risker med hög temp, det brukar inte rekommenderas.

        Det här med att bara ha ett fåtal arter och många av varje är väl det bästa rådet jag hört, många arter korsar sig lätt med varandra, och det är inte roligt.

        Det fenomenet att proppa akvariet fullt med fisk för att råda bot på aggressionsproblem är ett av de bästa kan bli lite dyrt i 720, men om du tänker skänka bort dina "gamla" fiskar kanske det inte är ett problem för dig...

        Planera artvalet noga, köp inte fisk av hemma-klantare med malawi-soppa, det är alltför ofta korsnigar, om du ska köpa privat så köp av seriösa personer som har koll, och inte 17 kanske-par av olika arter i samma akvarium.

        Dom flesta arterna förökar sig hejdlöst, och till skillnad från de flesta sydamerikaner kan man sälja kull efter kull av många av arterna, jag föredrar att sälja mina fiskar dels eftersom jag är snål, och dels för att jag vet att de kommer till någon som verkligen vill ha dom. Så välj arter som går att sälja, inte kul att skänka allt som foderfisk.

        Om du ska växter (vilket jag rekommenderar) så skaffa det direkt, Vallisneria är en bra växt, skydda dem med lite småstenar och placera dem där fiskarna inte har någon uppenbar anledning att gräva.

        Många tänker på malawis som en homogen grupp, och de tänker då mest på mbunas, men med ett 720 har men en hel del att välja på.

        Kommentar

        • Sacrium
          • February 2004
          • 672

          #5
          Skulle nog snarare vilja ha 24-26 grader i akvariet. Verkar som mina trivs bäst då. Just nu är det kaotiskt i akvariet här bara. Solen och rumstemperaturen gör sitt för att värma upp till 28-29 så det blir vattenbyte med kallare vatten som gäller här.
          http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

          Kommentar

          • santa
            • December 2005
            • 504

            #6
            Har man bra cirkulation så brukar 28-29 grader inte vara nått problem,men som ni säger dom klarar sig i kallarevatten och lägre ph beror ju lite på om man ska ha odling på dom el som sällskap.Sen är ju täta vatten byten ett måste.1ggr i veckan.Bikarbonat kör jag i till mina tanganyika nu och hade det til mina malawi.
            Som sagt allt är upp till var och en,inget är fel/rätt alla akvarium är olika.
            Min hemsida http://santanagti.mine.nu

            Kommentar

            • miluhe
              • June 2006
              • 2090

              #7
              I mitt Malawikar 450l har jag 6 olika arter. De korsar sig inte med varandra. Inga större bråk. Det är färggrant och jag hade tyckt det va trist med bara 3-4 arter. Jag har Javaormbunkar i som jag satt med gummi band på stenarna inte biotopiskt men vackrare i mina ögon. Bra cirkulation och vattenbyte varje vecka. Verkligen härliga fiskar.

              Kommentar

              • [xstream]
                • March 2006
                • 520

                #8
                Tekniskt sett tror jag att jag ska satsa på att ha min fx5 som rening och nyttja bakgrunden jag köpte av Kjell som har plats för ett powerhead på varje sida. Har två stycken liggande som borde trycka upp en 2000L/h eller något lägre.
                Och så värmaren bredvid en av dem. Exakt var jag monterar insug och utblås på fx5 får jag nog kolla lite på men den lösningen låter ganska vettig.

                Vad det gäller fiskar är jag på stadiet av att ha sett fiskar i butiken och tänkt att sådana vill jag ha.

                Bakgrunden och eventuellt funderar jag på en platt btn-modul på ena kortsidan så totalt kvar kommer det nog bara vara max 500L.

                Cheers
                720L Malawi-biotop

                Kommentar

                • metex
                  • June 2004
                  • 56

                  #9
                  Att befolka karet "rätt" är nog det svåraste tycker jag.

                  Beståndet tycks balansera mellan för glest befolkat med aggressionsproblem som föld, man har då alltid en "hackkyckling" som magrar av och slutligen dör (har jag varit gaska förskonad från sedan senaste nyintroduktionen för drygt 2 år sedan)

                  Till den andra ytteränden överbefolkat pga egen reproduktion får till föld att ungfisken stannar av/saktar in i växten.

                  Vad som är för glest eller överbefolkning har nog mycket med inredningen att göra.

                  Ett tipps, att i början kanske det tar ett tag innan man hittat alla grupper man vill ha man kanske har ett par grupper i som växt på sig ganska snabbt och ska in med en till.
                  För mig har det då varit helt fel att tänka att dem som ska nyintroduceras är "stora nog" eller större än andra att dom borde klara av det.
                  då blir det rivirstrider direkt ofta med dödlig utgång.
                  Bättre har det funkat att introdusera ungfisk (under 5cm) dom ses inte som ett hot av andra är inte lika stridslystna och fattar nog sin plats lägst i hiarkin.

                  Har ett 540L med filterhörn blåmatta 10ppi 15X15x40cm
                  och Aqua Medic oceanrunner ph 2500l/h+300w jägervärmare tekniken har funkat klockrent sedan första start, 3-5mån mellan filterrengöringarna.
                  befolkat med 5 grupper mbunas+5-6st andra bla Fryeri.

                  En sak att tänka på när man räknar på cirkulation är att det som står på pumpen säger i bästa fall vad man har för cirkulation med helt rent filter.

                  När det är dags för filterrengöring har jag kanske kvar 30-50% av flödet av ett nyss rengjort filter.
                  Hade jag ändrat något idag skulle jag ha ett till pumphuvud som gick utan filter för att hålla ett jämnare flöde över de 3-5månaderna eller att jag startar ett pumphuvud till 2-3månader efter rengöring.

                  Kommentar

                  • [xstream]
                    • March 2006
                    • 520

                    #10
                    phew. har plöjt igenom halva forumet känns det som.
                    har börjat bilda mig en uppfattning om vad som krävs och jag har bestämt mig för att använda fin blästersand. dock vet jag inte riktigt vilka stenar jag ska använda, många förespråkar rundare stenar från sjökanten och jag funderade lite på vit hålsten. den senare blir ju både dyr och knappast särskilt naturtrogen mot de klippområden jag försöker efterlikna.
                    antar att det får bli lite fina stenar från vätterns strand.

                    min största fundering just nu rör gömställen. hittar ingen direkt information om ifall det är lösrykta stenar eller grottor som fiskarna vill ha. ynglen behöver ju lämpligen grottor men det är ju lite smidigare att lägga några stenar i en hög än att bygga en grotta för fullvuxna individer. vad är lämpligast?

                    cheers
                    720L Malawi-biotop

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Behovet av gömställen för de fiskar som inte riskerar att ätas upp varierar ju lite med art, många använder bara ett par tre högar med stenar av den typen du pratar om, bara för att fiskarna ska känna att de har nånting att fly in i eller bakom om det skulle hända något, i övrigt kommer de dominanta hanarna som leker i grottor att använda dessa högar.

                      Stora rovmalawis använder sällan grottor för att leka i, men de kan vilja ha en plats som de i nödfall kan gömma sig på från den stora topp-predatorn på andra sidan frontrutan.

                      Om du däremot ska låta honorna spotta direkt i det stora akvariet så kommer det att behövas ställen för honorna att känna sig trygga, det bästa sättet jag känner till är att bygga en hylla högt uppe i akvariet, med lite grottor på, där kan honorna gå upp och spotta i relativt lugn och ro. Annars är det bara massor av sten och ännu mer sten som gäller.

                      Det kan vara lite vanskligt mycket beroende på aggressionsnivå hos de arter man har att låta honorna gå kvar, men om du håller dig ifrån arter som är kända för att vara aggressiva och har många av varje art borde det inte kunna bli problem i så stort akvarium.

                      Yngel, om man låter honorna spotta "i det stora akvariet", ja det är ett annat kapitel, många små gömställen överallt, om man vill ha överlevnad på några av dem. Det kan vara högar med småsten som större fisk inte kommer in i, man kan ha tegelstenar som man gömmer bakom andra stenar, och man kan ha täta Vallisneria-snår.

                      Att man ska ha frigolit under stenarna och en bra bit "utanför" dem antar jag att du redan känner till.

                      Jag är själv mer för medoden att ha så lite grottor som möjligt och ta upp honorna så att de får spotta ifred, dessutom tror jag det gör sig bäst med BTN. Jag är mer än måttligt less på att skyffla sten för att håva ut ungfisk. I ett 720 skulle jag kanske använda 2 - 3 grottor med 4 - 5 stenar i varje.

                      Kommentar

                      • [xstream]
                        • March 2006
                        • 520

                        #12
                        När du säger 3-4 grottor menar du alltså ganska stora sådana och sedan ytterligare en del mindre rösen för yngel? Initialt kommer jag inte att ha separat kar för ruvandet etc. Får se om jag ändrar mig senare.

                        Något bra tips på hur man säkrar sådana grottor, malawiciklider är ju kända för sitt intresse av byggbranchen? limma ihop stenarna med silikon och ställa dem ordentligt på frigoliten/liggunderlaget?

                        Cheers
                        720L Malawi-biotop

                        Kommentar

                        Arbetssätt...