tanganyika med malawi?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalawiAnna
    • July 2006
    • 215

tanganyika med malawi?

Jag har ett 200l malkawikar nu, men funderar på att skaffa mig ett 720l. Vill fortsätta med mina malawiciklider men har blivit lite intresserad av en tanganyikaciklid närmare bestämt Cyphotilapia frontosa. Min fråga är om det går att blanda tanganyika med malawi eller om det är bättre att hålla sig till enbart malawi. Ska ev ha Cyrtocara moorii, Pseudotropheus demasoni, Psudotropheus saulosi och Labidochromis caeruleus. Hur många arter är bra att satsa på i ett 720l?
    Mycket tacksam för svar!/Anna
    Mvh Anna
  • Sacrium
    • February 2004
    • 672

Ursprungligen postat av MalawiAnna
    Jag har ett 200l malkawikar nu, men funderar på att skaffa mig ett 720l. Vill fortsätta med mina malawiciklider men har blivit lite intresserad av en tanganyikaciklid närmare bestämt Cyphotilapia frontosa. Min fråga är om det går att blanda tanganyika med malawi eller om det är bättre att hålla sig till enbart malawi. Ska ev ha Cyrtocara moorii, Pseudotropheus demasoni, Psudotropheus saulosi och Labidochromis caeruleus. Hur många arter är bra att satsa på i ett 720l?
    Mycket tacksam för svar!/Anna
    Tja. Har ju sett kar där frontosa gått med malawiciklider. Men då med lite större gossar som t.ex Venustus och liknande.
    http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

Kommentar

• MalawiAnna
      • July 2006
      • 215

Venustus är ju faktiskt helt ok. Så du tror inte att de går så bra tillsammans med små mbunas? Vad tror du om frontosa tillsammans med cyrtocara moorii?
      Senast redigerad av MalawiAnna; 21 July 2006, 12:05.
      Mvh Anna

Kommentar

• Danne_K
        • February 2005
        • 1034

eh går säkert bra så länge frontosorna är små.. men du vet väll att dom är rovfiskar som kan bli ca 40cm?.. då försvinner det nog en hel del mbunas... cyrtocara moorii kan säkert gå. venustus kan nog säkert funka den med. men dom är väll lite mera agresiva har jag för mig..
        Senast redigerad av Danne_K; 21 July 2006, 20:22.

Kommentar

• PsyM
          • April 2004
          • 283

Venustus och Delfinciklider kommer säkert funka bra till Frontosorna.

Men som de övriga har sagt så är de inte lämpliga till mindre malawis och mbunas, Jag blev av med ett 10-tal mbunas när mina frontosor började växa till sig.. detta trots att de vuxit upp tillsammans!
          Min Zoon
          Mitt 900 liters

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

De frontosor jag har haft har alltid stormtrivts ihop med mbuna - dessvärre har dock inte mbunorna trivts lika bra

Man kan väl säga att frontosor äter fiskar som är ungefär 60% av deras egen storlek
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• miluhe
              • June 2006
              • 2090

Jag kan inget om tangaynika ciklider men finns det inte mindre än frontosa som funkar med malawi

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ursprungligen postat av miluhe
                Jag kan inget om tangaynika ciklider men finns det inte mindre än frontosa som funkar med malawi
                Varför blanda - det finns 600 arter med malawi att välja bland - det finns 300 arter med tanganyika att välja bland
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• MalawiAnna
                  • July 2006
                  • 215

Tack för era svar! Jag satsar nog på enbart malawi. Som sagt, det finns en massa vackra malawiciklider att välja på! Blev bara nyfiken på frontosa, men man får väl skaffa sig ett tanganyikakar oxå lite senare!
                  Mvh Anna

Kommentar

• MalawiAnna
                    • July 2006
                    • 215

Ursprungligen postat av PsyM
                    Venustus och Delfinciklider kommer säkert funka bra till Frontosorna.

Men som de övriga har sagt så är de inte lämpliga till mindre malawis och mbunas, Jag blev av med ett 10-tal mbunas när mina frontosor började växa till sig.. detta trots att de vuxit upp tillsammans!
                    Såg att du hade frontosa och var det delfinciklider? Hur funkar de tillsammans? Vad har du mer för fiskar tillsmmans med dem? Har förstått att man helst ska ha lite större fiskar till frontosa om de inte ska bli mat.. Fint akvarium du har förresten! //Mvh Anna
                    Mvh Anna

Kommentar

• PsyM
                      • April 2004
                      • 283

Tack Anna!

Jodå Frontosorna funkade hur bra som helst med Delfincikliderna, dessväre som jag skrev ovan så blev de övriga innvånarna mat.
                      Jag sålde Frontosorna ganska snabbt när de började käka upp de andra och kör nu med endbart malawi i mitt stora kar.
                      Om du vill ha Frontosor tillsammans med Malawi så hade jag kört dem med Delfinciklider, Venustus, Compressiceps eller nåt i den stilen.
                      Min Zoon
                      Mitt 900 liters

Kommentar

Arbetssätt...