Någon bra art som passar med guppys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ann60
    • June 2005
    • 21

    Någon bra art som passar med guppys?

    Hej alla ciklidexperter!
    Jag har ett 90-litersakvarium som är befolkat av guppys i olika åldersgrupper. Vill gärna skaffa ciklider eftersom de skulle må bra i mitt vatten som har högt ph-värde och för att det verkar vara fascinerande arter. Har läst om snäcklekare och de är inte så stora och jag inbillar mig att de kanske borde passa. Men jag läste att man rekommenderar 8-12 stycken och då undrar jag om akvariet räcker till. Har ni några erfarenheter? Eller kan ni tipsa om någon annan art som dels passar ihop med guppies(dvs att de inte käkar upp dem), dels inte kräver så stort akvarium. En fördel är också om de finns att få tag i i Örebro-trakten.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag har ett par Palettciklider, VF Pelvicachromis taeniatus ihop med både guppy och Black Molly utan att de käkar upp ynglen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Jag har ett par Anomalochromis thomasi, en västafrikansk dvärgciklid, ihop med guppy. Men både paletter och thomasi vill nog ha rätt lågt pH. Av de ciklider som vill ha högt pH, det vill säga mestadels Malawi och Tanganyika, är det nog svårare att hitta arter som inte skulle ge sig på guppy. Snäcklekare har jag också haft, men inte ihop med guppy, de är Tanganyikaciklider, och både Tanganyika och Malawi brukar man rekommendera att man har dem i biotopakvarier, det vill säga enbart med fiskar från samma sjö. Snäcklekare, i alla fall multifasciatus, brukar klassas som små men ettriga, så tror inte de är nå´n större hit med guppy. Särskilt inte slöjguppy, vars stora framavlade fenor gör dem ganska långsamma, och kan nog ge signalen "skadad fisk" till andra fiskar.

      Vad vattenvärdena beträffar så skulle ju centralamerikanska ciklider passa bättre, då de är från ungefär samma ställe som guppy. Men det är svårt att komma på nå´n art som skulle lämna guppy ifred, och få plats i ett 90-liters. Skulle kanske kunna vara t.ex Archocentrus multispinosa, Cryptoheros spilurum, C. septemfasciatus och C. sajica då, som är fredliga för att vara centralamerikanska ciklider, men det skulle vara en chansning. Och åtminstone sajican och septemfasciatusen skulle nog bli lite för stora till slut. Eldbuken är också rätt fredlig, men har ganska stor mun, och blir rätt stor med tiden.

      Men det beror väl lite på hur högt pH du har. Jag har som sagt thomasi ihop med guppy, och det funkar. Mitt pH är nog rätt neutralt. Förmodligen är guppy inte särskilt kinkiga med pH-värdet, om det inte blir extremt, de är nog rätt tåliga fiskar, så länge de inte är sönderavlade. Cikliderna däremot kanske har lite större krav, särskilt Malawi och Tanganyika. Så har du högt pH, runt 7-8, så passar Malawi och Tanganyika, men de skulle nog inte lämna guppyna ifred, och så är nog 90 liter i minsta laget, förutom för snäcklekare, och andra mindre Tanganyikaciklider. Malawi är ofta livliga, och blir nog oftast åtminstone 15 cm, och jag tror man bör ha ett antal för att det ska bli bra balans, och fungera bra vad gäller aggressioner och så.
      Senast redigerad av Shepard; 04 July 2006, 17:57.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Daniel_N
        • April 2006
        • 573

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Jag har ett par Palettciklider, VF Pelvicachromis taeniatus ihop med både guppy och Black Molly utan att de käkar upp ynglen.
        Mina Plaettciklider åt upp guppysarna, och då menar jag inte yngel.

        Kommentar

        • Ann60
          • June 2005
          • 21

          #5
          ok, det verkar svårt att hitta någon riktigt bra blandning... Har faktiskt försökt med palettciklider, men den hane jag köpte var väldigt aggressiv och påstridig. Han dödade flera guppies, men dessutom stressade han ihjäl sin hona. Det verkar vara lite olika hur ilsksinta de är för jag hade läst att de skulle vara lugna och snälla. Får kanske strunta i ciklider tills vidare. Tack för svar!

          Kommentar

          • Mattilohela
            • January 2006
            • 81

            #6
            jag tycker att du ska ha en tigerfisk hahahhaa skoja bara

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag hade odlade Paletter innan som inte heller var snälla, men nu har jag VF Taeniatus "Kienke" som är hur snälla som helst. Dessa har inte rört en guppy, varken yngel eller vuxna som jag har sett.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Rogli
                • August 2005
                • 132

                #8
                Jag har palettciklider tillsammans med vildguppy och de rör knappt ens ynglen. Jag även haft slöjguppy med paletterna och det gick lika bra.

                Kommentar

                Arbetssätt...