Neolamprologus moorii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklider
    • November 2005
    • 450

    Neolamprologus moorii

    Några snabba frågor bara... Platsas denna fisk som en prinsessa? I så fall är den lika elak som prinsessorna i övrigt? Skulle man kunna ha denna fisken tillsammans med någon annan tanganyika i ett 200 liters? Tack på förhand.
    sometimes shit just happens
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nej den räknas inte till prinsessgruppen, men den är ungefär lika tuff som den.
    Lämplig storlek är ett akvarium som är min. 80 cm långt och där hålls den bäst parvis.
    Funkar väl ihop med de flesta andra tanganyika (som inte behöver större kar än 200 L)
    Den har för övrigt bytt släkte och heter nu Variabilichromis moorii
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 March 2006, 19:20.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • FIBSTET2
      • September 2005
      • 144

      #3
      Tycker nästan att den är värre än Prinsessorna!Går inte att hålla mer än ett par av dessa.
      Hade två par i mitt 375, och den största hanen tog ganska snabbt kål på den andra lite mindre hanen!

      Kommentar

      • ciklider
        • November 2005
        • 450

        #4
        Har också förstått detta nu efter att ha pratat med en expert.. Han berättade att nästan alla moorii som han sålde kom tillbaka efter ett litet tag efter som att dom var så vildsinta... Synd bara på en sån vacker fisk. Konstigt också att den beskrivs som rätt mild när den visar sig vara rätt hemsk...
        sometimes shit just happens

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Har hållit den parvis ett par gånger och då har det väl gått utan några problem. Däremot är den nästan lika tuff som leleupi när den skall para ut sig
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ciklider
            • November 2005
            • 450

            #6
            En snygg fisk är det i allafall. Kanske bara är så att den behöver gå parvis i ett litet större kar då ca 375 liters eller så? Med någon annan lite tuffare fisk.
            sometimes shit just happens

            Kommentar

            Arbetssätt...