info om viktoria ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mighty mattis
    • January 2006
    • 74

info om viktoria ciklider

Jag tänkte höra om det är någon som har bra koll på de enligt mitt tycke vackraste cikliderna nämligen viktoria ciklider. Jag funderar möjligen på att skaffa et gäng sådana till mitt 150 liters kar. Jag har för mig att dessa inte är så kinkiga med högt ph som malawi etc. Nu finns det ju en massa olika arter och några borde passa till mitt kar eller mitt kar för litet? Skulle vara kul om någon vet någon bra sida med artbeskrivningar för det annars så omfattande zoopet har ju inte så många(man kan ju inte ha allt). Det kanske rent av finns någon som kan tipsa om några mindre arter?
    Tacksam för svar!

Ps.Kolla in skönheterna: http://www.dcg-online.de/noframes/fi...aNyererei.html
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Antar att du läst den allmänna Zoopetinfon om arten http://www.zoopet.com/index.php?opti...d=41&Itemid=67

Jag håller helt med om att de är otroligt vackra och ganska tåliga. Vad som gör att de har svårt att hävda sig i konkurrensen gentemot malawi är att dessa är ungefär lika vackar och lika tåliga, samtidigt som det finns ett oerhört mycket större utbud av malawi än av viktorior (de är utrotade i naturen) samt att viktoriornas beteende är något mindre varierat än malawisarnas.

Här är en sida med lite Viktoria-info
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Här följer några foton på viktorior som finns med i Zoopets stora fotoarkiv

Foto 1 - Haplochromis sp. "crimson tide"
      Foto 2 - Astatoreochromis alluaudi
      Foto 3 - Astatotilapia latifasciata
      Bifogade filer
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

och två till

Foto 1 - Haplochromis sp. "Rockkribensis"
        Foto 2 - Mbipia lutea
        Bifogade filer
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

Kommentar

• mighty mattis
          • January 2006
          • 74

Fiskarna tål verkligen att titta på. Tråkigt att de är så svåra att få tag på. Utseendemässigt kan de absolut mäta sig med malawi etc. Jag hittade en bra länk om inplanteringen av nilabborren. Tragiskt!

Kommentar

• andreassofus
            • November 2005
            • 5643

Astatotilapia latifasciata. den va ju hur fin som helst. är det en hona eller hane?
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Fiskarna tål verkligen att titta på. Tråkigt att de är så svåra att få tag på.
              Nols Ciklidhobby utanför Göteborg har en hel del viktorior i sitt sortiment

är det en hona eller hane?
              Nästan alla viktoriahonor (oavsett art) är rätt tråkigt brunfärgade.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell

Kommentar

• andreassofus
                • November 2005
                • 5643

ok.. läste nu att den inte kommer från viktoria sjön utan från Kiogasjön.
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av andreassofus
                  ok.. läste nu att den inte kommer från viktoria sjön utan från Kiogasjön.
                  Stämmer men den kallas ju för viktoriazebra och förhållandena i Kiogasjön är ungefär som i Viktoriasjön
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell

Kommentar

• andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

ok. där ser man.. ja visste inte ens att de fanns en sjö som hette Kiogasjön,
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

Kommentar

• Danne_K
                      • February 2005
                      • 1034

måste hålla med dig jag gillar själv valdigt mycke viktoria har två sorter själv en som såldes undernamnet hap. sp red back scraper av akvarieteknik.. å sen en sort till som ja inte är helt säker på va de är för några är även de nån hap art... men dom som jag har tror jag åtminstone inte att jag skulle rekomendera i ett 150l fick flytta scraparna nu från ett 250l till malawi akvariet på som är på 540l efter som att dom vart för våldsamma i revifajterna nu funkar de jätte bra när de är mycket mera fisk så har dom mer eller mindre gett upp sina revir..

Kommentar

• MantaC0re
                        • July 2005
                        • 512

Ursprungligen postat av Danne_K
                        måste hålla med dig jag gillar själv valdigt mycke viktoria har två sorter själv en som såldes undernamnet hap. sp red back scraper av akvarieteknik.. å sen en sort till som ja inte är helt säker på va de är för några är även de nån hap art... men dom som jag har tror jag åtminstone inte att jag skulle rekomendera i ett 150l fick flytta scraparna nu från ett 250l till malawi akvariet på som är på 540l efter som att dom vart för våldsamma i revifajterna nu funkar de jätte bra när de är mycket mera fisk så har dom mer eller mindre gett upp sina revir..
                        Har du någon bild på red back scraper´n??? Har Viktoria-zebra nu men vill ha en till sort, Har inte hittat någon bild på dessa.
                        Har mina zebror ihop med ett par prinsessor och det går fint än iaf.
                        Nästan alla viktoriahonor (oavsett art) är rätt tråkigt brunfärgade.
                        tycker att honorna till min zebra hanne är väldigt fina en är väldigt mörk med mörkgröna ränder medan dom andra är zebrafärgade, men hannen slår väl ingen!

Mvh Mattias
                        If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

Kommentar

• Danne_K
                          • February 2005
                          • 1034

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=480574 har lakt upp två bilder på scrapparna dom är lite blacka i färgen ännu efter de att ja har flyttat dom. Den/dom som är dominantast blir kolsvarta med knall röda fenor. dom andra hanarna blir ungefär som den på bilden men med starkare färger, honorna blir ungefär som alla andra hap honor inte så märkvärdiga med andra ord... ja har även lagt ut bilder på dom andra som fortfarande är små (3-4cm) om ni känner för de kan ni ju hjälpa mig identifiera dom... kan hända att de också är red back scrapers de va de som jag hoppades på när ja köpte dom men är inte riktigt säker ännu så dom har fått gå för sig själva..

Kommentar

• MantaC0re
                            • July 2005
                            • 512

Ursprungligen postat av Danne_K
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=480574 har lakt upp två bilder på scrapparna dom är lite blacka i färgen ännu efter de att ja har flyttat dom. Den/dom som är dominantast blir kolsvarta med knall röda fenor. dom andra hanarna blir ungefär som den på bilden men med starkare färger, honorna blir ungefär som alla andra hap honor inte så märkvärdiga med andra ord... ja har även lagt ut bilder på dom andra som fortfarande är små (3-4cm) om ni känner för de kan ni ju hjälpa mig identifiera dom... kan hända att de också är red back scrapers de va de som jag hoppades på när ja köpte dom men är inte riktigt säker ännu så dom har fått gå för sig själva..
                            Ja det var dom jag såg förut. Jäkligt snygga fiskar danne_k!
                            Då får man väl åka till zooaffären och beställa en grupp!
                            Vet någon om man kan ha dessa med Astatotilapia latifasciata???

Mvh Mattias
                            If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

Kommentar

• Danne_K
                              • February 2005
                              • 1034

har aldrig haft Astatotilapia latifasciata men tycker inte att de ska vara några problem utifrån vad artbeskrivningen. det är ju även en som skriver att han har dom med röda zebror vilka jag tycker drar ganska jämnt med mina red backar kan inte se att någon av dom är direkt mer eller mindre agresiv så det borde funka lika bra som med dom. hur stort akvarium har du?

Mvh Daniel

Kommentar

Arbetssätt...