Metriaclima lombardoi(slåss?)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streetsmart
    • January 2006
    • 19

Metriaclima lombardoi(slåss?)

har några frågor har 6 st Metriaclima lombardoi en av dom e defentivt en hane och förmodligen 5 honor kanske 4 honor o 2 hanar men iallafall 2 av fiskarna slåss tror jag de ser ut som dom pussas typ o sen så pussar(biter?) den ena den andra i sidan en stund o sen pussas dom igen så biter den andra den ena i sidan o.s.v. Dom har hållt på sådär nu i ca 10-15 min nån som vet va dom gör? hanen kommer o delar på dom ibland o jagar iväg dom men efter nårra sec så forsätter dom likadant.
    Den ena av dom blev nästan helt svart i färgen innan dom börja slåss eller vad dom nu gör.

Fråga 2:
    Har läst att dom e väldigt aggresiva så undrar vilka arter man kan ha ihop med dom?

Fråga 3:
    Hur stora blir dom innan dom blir könsmogna?
    Senast redigerad av streetsmart; 03 February 2006, 20:26.
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

När man skaffar malawi får man räkna med en del kamp. Just detta beteende är enligt mig en slags duell berörande fiskar utkämpar för att visa vem som bestämmer. Så länge motståndaren försvarar sig är det lugnt. Det är värre om den som förlorar blir mobbad efteråt. Men när hierarkin är bildad så lugnar det nog ner sig såvida du har ett stort kar. Hur stort är det?
    Mina akvarier:

180l Sällskap
    112l SA biotop

Kommentar

• streetsmart
      • January 2006
      • 19

240 liters o fiskarna e 3-4 cm så dom har gott om plats o gömställen, trodde också de va nått i den stilen dom gjorde o dom sluta 5-10 min efter jag skrev inlägget o alla går ihop i en grupp nu så ingen blir mobbad iallafall

Kommentar

• streetsmart
        • January 2006
        • 19

föresten nu e dom vid ytan o äter luftbubblor e de för att de e dåligt med syre i vattnet eller för dom inte fått mat idag eller nått annat? har en pump som pumpar 1000L/h och vattenytan rör sej mycket så tror inte de e nått fel med syret iallafall

Kommentar

• Simon B
          • January 2005
          • 395

Nej, det är nog ingen fara. 240l är perfekt. Det finns nog inget att oroa sig för. Men håll för säkerhetsskull ett öga på det där med luften. För säkerhetsskull kan du också rikta utblåset uppåt,vilket ger extra syre.
          Mina akvarier:

180l Sällskap
          112l SA biotop

Kommentar

• streetsmart
            • January 2006
            • 19

Ursprungligen postat av Simon B
            Nej, det är nog ingen fara. 240l är perfekt. Det finns nog inget att oroa sig för. Men håll för säkerhetsskull ett öga på det där med luften. För säkerhetsskull kan du också rikta utblåset uppåt,vilket ger extra syre.
            va lite bråk idag med mellan 2 av honorna eller utav dom som inte färgat ut än iallafall men dom bråka typ 2 min o sen va de lungt igen
            japp de e riktat uppåt så vattenytan rör sej mycket, byta typ 20-30% av vattnet idag med första vattenbytet så får se hur dom små liven regerar, o tror dom "åt" luftbubblor för dom va hungriga för efter jag mata dom så sluta dom med de

nån som har nått tips på vilka fiskar som går ihop med mina lombardoi?

Kommentar

• Simon B
              • January 2005
              • 395

Malawi av samma storlek går i regel bra ihop med varandra. Lombardoi är dock en av de tuffare malawicikliderna så ta ngon art som kan stå upp för sig. Den klassiska Rödzebran funkar säkert och de andra pseudotropheus arterna funkar nog också. Även melanochromis skulle funka.

Lycka till!
              Mina akvarier:

180l Sällskap
              112l SA biotop

Kommentar

Arbetssätt...