Fiskförslag till 350 l Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yonaz
    • January 2006
    • 28

    Fiskförslag till 350 l Tanganyika

    Hej, funderar på att starta upp ett 350 liters Tanganyikaakvarium och behöver lite hjälp med fiskförslag. Har haft ett på 100 liter ett tag men där har det inte gått ned så mycket fisk då det är så litet

    Har tänk på nedanstående fiskar just nu, men vad tycker ni? För mycket, dålig blandning? Kom med förslag till mig! Saknas något som kanske kunde liva upp akvariet ännu mer?

    Vill ha ett Tanganyika akvarium men ändå ett ganska färgstarkt! Därför har jag valt ut lite färgladare fiskar blandat med några som har roligt beteende också.

    Men som sagt, kom med förslag till förändringar...

    Tanken just nu är:

    4 st Altolamprologus compressiceps

    2 st Cyphotilapia frontosa
    eller
    4 st Neolamprologus tretocephalus

    4 st Julidochromis regani, Kipili
    eller
    4 st Julidochromis marlieri

    5-10 st Lamprologus multifasciatus

    4 st Synodontis petricola

    2 st Ancistrus (även om de inte är Tanganyika)

    + ev 2 kulfiskar som jag bara vill ha även om de inte är Tanganyika!

    Vad tror ni?
    Senast redigerad av Yonaz; 20 January 2006, 20:27.
    240 L Bräckt - 108 L Bräckt - 47 L Killi - 600 L Utomhusdamm

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471
  • el_pako
    • November 2005
    • 276

    #2
    kanske lite för många arter? vet inte

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Glöm alternativ 1 - frontosa behöver betydligt större akvarium.
      Gillar inte heller alternativ 3 med kulfisken

      Däremot låter nr 2 rätt intressant. Dessa två borde sedan kunna kompletteras med ytterligare en art
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • marcuspajp
        • July 2004
        • 448

        #4
        frontosa går inte in där.. Satsa på färre arter också, det blir så rörigt annars.

        Jag hade satsat på ett gäng hästnosar, de är löjligt söta.
        Salt är ballt

        Kommentar

        • HazelCR

          #5
          Är det ingen Troffe, som frestar dig?

          Jag har ett 400 liters, som jag har 11 st dubbar, Tropheus duboisi, i och ett par Neolamprologus leleupi.
          Jag funderar i banor som att skaffa. Julodochromis spec gombi samt någon snäcklekare. Nästa steg kan bli någon av de löjligt söta, hästnosarna.
          Men det gäller att begränsa sig också, så att man inte köper på sig för mycket fisk.

          Tyvärr, så är tillgången på Tanganyikaciklider mycket ringa där jag bor. De är sällsynta i Gävle butikerna. Du har det kanske bättre i Umeå?

          Kommentar

          • sacha
            • May 2005
            • 1016

            #6
            Alt. nr2...

            El mitt förslag, som då skulle bestå av ett större antal (8-12) snäcklekare, finns ju många olika att välja på och prinsessor 1+1 och eventuellt ett gäng av någon julle som är frisimmande vad jag förstått..

            Just denna blandning är kanske inte så väldigt ovanlig.. Men ja skulle tro den blir kul att titta på.. Satt precis nu å kikade på när mina prinsessor, som har yngel nu, fullständigt spöade upp en gibbiceps på 7-8-9cm nånting.. JÄVLAR rent ut sagt va pisk den fick.. Den va för nära grottorna.. å när honan skulle jaga iväg den.. gjorde den missen att fly _mot_ grottorna.. Å ja sej precis där ynglena simmar typ.. då small de bra från både hanen å honan.. De va häftigt att se.. Jävlar va dom vaktar asså
            Tjopp...

            Kommentar

            • dinajel
              • November 2004
              • 606

              #7
              Altolamprologus compressiceps eller A. calvus tycker jag absolut du ska ha. Väldigt snygg fisk som är kul att kolla på.

              Min egen setup i mitt 375-liters är en leleupi, fyra Julidochromis regani som väntar på att para ut, ett par A. calvus, en multisgrupp på 2+5 samt sex stycken Paracyprichromis nigripinnis som håller till i den övre delen av karet. Den blandningen tycker jag funkar rätt bra.
              Bilder på mina akvarier.

              Kommentar

              • sacha
                • May 2005
                • 1016

                #8
                Jag har ett förslag till.. Å de e bara ett gäng prinsessor blir nog rätt coolt när dom delat upp karet i 2-3 par å fått 4-5-6 kullar med yngel...
                Tjopp...

                Kommentar

                • Yonaz
                  • January 2006
                  • 28

                  #9
                  Har funderat lite mer och börjar kännas som att något av dessa kanske är något! Även om det kanske skulle vara kul med lite mer färg... men men jag vill ju ha Tanganyika så de kanske blir svårt

                  Alternativ 1
                  4 st Altolamprologus compressiceps
                  +
                  4 st Julidochromis regani
                  +
                  5-10 st Lamprologus multifasciatus
                  +
                  4 st Synodontis petricola

                  Alternativ 2
                  8 st Tropheus duboisi
                  +
                  4 st Julidochromis regani
                  +
                  5-10 st Lamprologus multifasciatus
                  +
                  4 st Synodontis petricola

                  Alternativ 3
                  6 st Prinsessor
                  +
                  4 st Leleupi
                  +
                  4 st Paracyprichromis nigripinnis

                  Alternativ 4
                  4 st Neolamprologus tretocephalus
                  +
                  4 st Leleupi
                  +
                  2 st Synodontis petricola


                  Intressant med Paracyprichromis nigripinnis, någon annan som har erfarenhet av dem?

                  Någon som har andra förslag?
                  Senast redigerad av Yonaz; 22 January 2006, 20:02.
                  240 L Bräckt - 108 L Bräckt - 47 L Killi - 600 L Utomhusdamm

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                  Kommentar

                  • dinajel
                    • November 2004
                    • 606

                    #10
                    Ursprungligen postat av Yonaz
                    Har funderat lite mer och börjar kännas som att något av dessa kanske är något! Även om det kanske skulle vara kul med lite mer färg... men men jag vill ju ha Tanganyika så de kanske blir svårt
                    Nja, jullar är ju rätt mycket gult i, leleupi är tokgul, troffar har rätt mycket färg och paracyprichromis och cyprichromis är ju väldigt färgglada. Hos Paracyprichromis nigripinnis är dessutom både hanar och honor vackert röda.

                    Intressant med Paracyprichromis nigripinnis, någon annan som har erfarenhet av dem?
                    Nu är ju jag inte "någon annan", men kan ändå säga att i jämförelse med andra cyprichromisar (leptosoma), så är dom inte alls lika livfulla. Mina hänger mest runt och softar, vilket passar mej bra. Det finns rätt mycket bra skrivet om dom på nätet om du googlar lite.
                    Bilder på mina akvarier.

                    Kommentar

                    • Frontrosa
                      • January 2006
                      • 5

                      #11
                      Har bara två arter i ett 720 liters akvarium Tropheus Duboisi samt Frontrosa
                      6 st av varje art samt 20 talet malar Fiskarna leker o har det mycket bättre så
                      Ät inte gul snö!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...