Palett och Malawi i 200l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zia
    • July 2005
    • 197

    Palett och Malawi i 200l

    Jag har ett 200 liter och ska ha Palettciklid par och 3 Malawi Golden i. När Palettcikliderna får yngel, Kommer Malawina äta upp ynglerna då. Har en tanke att dela karet i två delar men vill hälst inte skulle jag kunna göra så att ynglerna (iaf så många som möjligt) överlever där i på något sätt?

    Tacksam för svar
    ---------------------------------
    10 30 45 63 110 200:L
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    #2
    Paletter är rätt jäkliga på att äta upp sin egen rom till att börja med. Beroende på hur stora dina goldens är kan paletterna säkert försvara sina yngel eftersom de är rätt ettriga. 200l är ju ganska stort och bra också.

    Den bästa lösningen på problemet med ynglen är nog nästan att flytta dem till ett mindre kar om du har möjlighet till detta.
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop

    Kommentar

    • Zia
      • July 2005
      • 197

      #3
      jo ett 63 liters el om jag köper ett 112 kanske men men. om det inte går med 63 litern isf. Mina malawisar är rätt stora iaf vuxna.
      ---------------------------------
      10 30 45 63 110 200:L

      Kommentar

      • Rackan
        • February 2004
        • 131

        #4
        palettciklider går bra i 63 liter.Flytta dem dit så kan du ha bara malawi i ditt 200 kar.De lever ju i ganska olika vatten.

        Kommentar

        • alcar
          • April 2005
          • 1398

          #5
          Ursprungligen postat av Zia
          Jag har ett 200 liter och ska ha Palettciklid par och 3 Malawi Golden i. När Palettcikliderna får yngel, Kommer Malawina äta upp ynglerna då. Har en tanke att dela karet i två delar men vill hälst inte skulle jag kunna göra så att ynglerna (iaf så många som möjligt) överlever där i på något sätt?

          Tacksam för svar

          malaviserna kommer äta upp ynglena
          mvh alexander
          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

          Kommentar

          • Zia
            • July 2005
            • 197

            #6
            min kompis sa att de skulle gå i 63 litaren. skulle jag kunna ha 3-4 zebra ciklider 3 rödzebror och 3 malawi golden i 200 litern el är de för trångt
            ---------------------------------
            10 30 45 63 110 200:L

            Kommentar

            • alcar
              • April 2005
              • 1398

              #7
              3-4 zebra ciklider 3 rödzebror och 3 malawi golden i 200 litern

              det låter ganska trångt jag skulle skippat zebrona då dom blir agresiva när dom får yngel
              mvh alexander
              min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

              Kommentar

              • Simon B
                • January 2005
                • 395

                #8
                Gör som alcar säger och strunta i zebracikliderna vad nu det är för art mer exakt.Malawizebror eller Cichlasoma nigrofasciatum? .

                Hur som helst så tycker jag du kan öka på med fler rödzebror och goldens t.ex 6 rödzebror och 6 goldens.
                Mina akvarier:

                180l Sällskap
                112l SA biotop

                Kommentar

                • Zia
                  • July 2005
                  • 197

                  #9
                  okej Men då har jag rödzebror och Golden i då hoppas de blir fint där i. någon som har någora inrednings tips.
                  ---------------------------------
                  10 30 45 63 110 200:L

                  Kommentar

                  • gigardt
                    • February 2003
                    • 772

                    #10
                    Till malawi kan du ha mycket sten och lite växter,gör några stenrösen så att de har lite grottor att gömma sig i.
                    Malawis tycker om mycket grottor,varför du ska ha lite växter är för att de äter de flesta växter.De växter jag hade i mitt tidigare malawi kar var anubias och vallisneria,de funkade bra.
                    MvH Richard
                    600l Sydamerika(invånare se nedan)
                    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
                    500l innedamm(Koi)
                    4500l Damm(Koi)
                    125l yngelburk
                    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

                    Kommentar

                    • Simon B
                      • January 2005
                      • 395

                      #11
                      När du inreder bör du tänka på att använda saker som höjer ph värdet naturligt t.ex kalksten och grus som innehåller kalk. Det går även att använda krossade snäckskal. Förövrigt är det viktigt att ha ett bra filter eftersom malawi skitar ner rätt mycket.

                      Annars är det bara att köra på. Lycka till!
                      Mina akvarier:

                      180l Sällskap
                      112l SA biotop

                      Kommentar

                      • Zia
                        • July 2005
                        • 197

                        #12
                        det där med biltemas blästersand. är de lätt att suga med en hävert i den el får man med sanden. jag har en sån slang till kranen och vårt avlopp är ingen höjdare. så det får inte va för mycket skit i vattnet. ska jag tvätta sanden oftare då?
                        ---------------------------------
                        10 30 45 63 110 200:L

                        Kommentar

                        • alcar
                          • April 2005
                          • 1398

                          #13
                          när jag hadde svart finkornig sand så åkte den med i häverten
                          mvh alexander
                          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                          Kommentar

                          • Lacustris
                            • June 2005
                            • 62

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zia
                            det där med biltemas blästersand. är de lätt att suga med en hävert i den el får man med sanden. jag har en sån slang till kranen och vårt avlopp är ingen höjdare. så det får inte va för mycket skit i vattnet. ska jag tvätta sanden oftare då?
                            Tvätta sand?
                            Det enda du behöver suga upp är avföring som lägger sig ovanpå sanden.
                            Blästersand är väl OK men personligen föredrar jag Råda-sand som är lite mörkare.
                            Se bara till att ha rejäl filterkapacitet och bra fart på vattnet.
                            Det är aldrig för sent att ge upp!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...