inredning till ett malawai kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    inredning till ett malawai kar

    tjena allihopa.
    Jag ska köpa ett akvarium 160 liter, och vill ha lite tips om vad för inredning jag ska ha. tacksam för svar

    MVH Macke_fisk
    MVH macke_fisk
  • Buckshot
    • February 2003
    • 456

    #2
    Ursprungligen postat av macke_fisk
    tjena allihopa.
    Jag ska köpa ett akvarium 160 liter, och vill ha lite tips om vad för inredning jag ska ha. tacksam för svar

    MVH Macke_fisk
    Endast kalksten och rådasand 0,8-1,2
    Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

    Kommentar

    • Choffe
      • June 2005
      • 288

      #3
      du ska inte ha rötter ivf för det sänker ph:t! men jag tycker att rådasand 0,2-0,5 cm är lagom. stenar kan du ha lite av varje men det är nog bra med i kalksten (ca 1,5 kg, du kan ha flera men jag har bara en stor) för det gör att ph:t blir bättre! men annars bara sten som gör att det blir lite grottor...du kan ju ha lavasten men annars finns det ju platta stenar som gör att det blir ruskigt snyggt!

      lycka till
      /christoffer
      Christoffer Lundholm
      4 kar med tanganyika och räkor...

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Huvudsakligen är att du har gott om gömställen för dina Malawi.

        Du kan även ha en rot om du vill. Visserligen så sänker rötter ditt pH. Men, det är bara under en tid den har den verkan. Lika så kalkstenar. De mister sin pH höjande effekt efter ett tag. Själv kommer jag att inreda med kalksten eftersom jag tycker att det är snyggt.

        När det gäller att hålla ett högt och stabilt pH tycker jag att det är enklast att använda bikarbonat. Då vet man alltid att man har samma värden.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Här är förresten ett gäng bilder på olika ciklidakvarier. Inte enbart Malawi, men en hel del sånna också.

          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #6
            Roten tappar sin ph-sänkande effekt efter ett tag ja. Har man dessutom högt kh så tror jag inte det är någon större fara.
            Men kalksten borde väl inte sluta höja ph't? Eller? Trodde att det var så pass mycket kalk i stenen så den skulle behålla den effekten bra länge.
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • moori
              • January 2005
              • 97

              #7
              Kika över till "Danmarks ciklidsida" vetja.
              Där har jag hittat mycket inspiration till mina ciklidkar.

              Det är mycket modulbyggen osv men det finns även mycket annat snyggt.


              .
              http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Ursprungligen postat av y0da
                Roten tappar sin ph-sänkande effekt efter ett tag ja. Har man dessutom högt kh så tror jag inte det är någon större fara.
                Men kalksten borde väl inte sluta höja ph't? Eller? Trodde att det var så pass mycket kalk i stenen så den skulle behålla den effekten bra länge.
                Jag har hört båda svaren angående kalksten. Så, jag vet inte vilket jag litar på än Fast det är en snygg sten att inreda med.
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  jag tackar så mkt för svaren:
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  Arbetssätt...