Variant av liten Egyptisk munruvare!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ljungqvist
    • December 2005
    • 23

Variant av liten Egyptisk munruvare!

Hej, hade en gång en otroligt vacker liten ciklid som jag inte kommer ihåg namnet på! Det var en variant av liten Egyptisk munruvare, men den hade otroligt starka färger (gul,blå,röd). Hoppas på svar och gärna nån bild!
    MvH Nichlas
  • joe
    • September 2005
    • 30

Nicholsi

Hej! Jag är nybörjare (återfall från ungdomen) men har fallit för västafrikanska ciklider. Jag tror du söker en liten vacker fisk som heter Pseudocrenilabrus nicholsi alt. Nicholsi munruvare. Jag har just fått en bunt yngel av denna, riktigt häftigt att se honans omvårdnad - även om jag personligen tycker att de små liven kunde få lite mer simtid utanför munnen.

Hör gärna av dig om du är intresserad av just denna - verkar vara lite svalt med intresset om man kollar forum och hemsidor.

Vänligen / joe
    MVH/ Johan
    ------------------------------------------------
    Värmlänning i exil på Tjörn

Kommentar

• Malplacerad
      • April 2005
      • 257

Snygg fisk
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

Kommentar

• Ljungqvist
        • December 2005
        • 23

Precis den varianten som jag efterlyste, tack Joe! Visst är det en helt underbar liten ciklid! Roligt att höra att du fått en hel bunt med yngel, fick själv också en massa yngel. Nu blev jag riktigt sugen på att skaffa mig ett par igen, har ju ett 100 liters kar som står tomt. Hör gärna av dig hur det går för dina små juveler! /Ljungqvist.
        Senast redigerad av Ljungqvist; 24 December 2005, 00:19.

Kommentar

• Jerry
          • March 2005
          • 243

Hur stort akvarium behöver dom??

Kommentar

• Ljungqvist
            • December 2005
            • 23

Man bör ha ett akvarium på minst 75-100 liter! Hanarna är ganska aggresiva så man bör inte ha för mycket annan fisk i karet.

Kommentar

• Jerry
              • March 2005
              • 243

0keeej....

Kommentar

• joe
                • September 2005
                • 30

Hej Nichlas (Ljungqvist)! joe här igen! Än är det liv i luckan - akvariet. Honan har gått tillbaka till det stora karet och de små äter micromask och - vad det verkar - frodas. Har idag också fått ordning på en ordentlig pump och "egen" doppvärmare. Så nu är det väl bara att vänta. Vad har du/ni för erfarenhet av tillväxttakt och överlevnad?

mvh/ joe
                MVH/ Johan

Kommentar

• Ljungqvist
                  • December 2005
                  • 23

Hej Joe! Tillväxten är snabb och dom flesta kommer förmodligen att överleva! Är ju så med munruvande ciklider att yngelna är rejält utvecklade vid det laget dom lämnar mammas trygga mun! Som jag skrev i mitt förra inlägg i denna tråd så är jag rikrigt sugen på ett par! Skulle kunna placera dom i mitt västafrikanska kar kanske, då skulle dom få gå med kongotetror och S.Tianti! Skulle nog funka bra, var köpte du dina "Joe"?

Kommentar

• joe
                    • September 2005
                    • 30

Hej igen! Trevligt att de cäxer snabbt osv. Jag köpte mina på Herkules i Gbg. och de har många än (var där idag!) i två kar. Bl.a en fantastiskt fin hane i rejäl storlek (med nicholsimått då!) Annars jag kanske kan bidra med några - men det tar ju liteee längre tid. Mina går också normalt med Kongotetror (samt 2 paletter och 3 ancistrus).
                    Vad är S.Tianti? Borde jag veta? God fortsättning / joe
                    MVH/ Johan

Kommentar

• Shepard
                      • March 2003
                      • 13992

Han menar nog Steatocranus tinanti, en släkting till lejonhuvudcikliden (S. casuarius).

"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

Kommentar

• Ljungqvist
                        • December 2005
                        • 23

Jasså stora exemplar, det får nog bli ett besök till Herkules i Gbg, nån gång i den närmaste framtiden! Micke A hade rätt S.Tianti=
                        Steatocranus tinanti också en rolig ciklid, men tyvärr inte lika färggrann. MVH Ljungqvist..

Kommentar

• joe
                          • September 2005
                          • 30

P Nicholsi

Hej igen! ska försöka foga in en bild av min nicholsi, kanske kan var intressant. Jo, ynglena lever och frodas. mvh/joe
                          MVH/ Johan

Kommentar

Arbetssätt...