vinbergs snäckor??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklider
    • November 2005
    • 450

vinbergs snäckor??

Startar en ny tråd med en fråga om vinbergs snäckor.. finns det någon som vet var man kan få tag i dessa i alingsås området,har letat i mat butiker men inte hittat dom någon stans..........
    sometimes shit just happens
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

Konstigt. De brukar finnas i frysdisken på de flesta välsorterade mataffärer, till och med i Gävle!!

Kommentar

• FIBSTET2
      • September 2005
      • 144

Synd att ni inte har samma fördel som en annan har!50 meter från mitt hus går en liten å,och vid denna å kan man sommartid som vintertid plocka stora och fina vinbergssnäckskal och även levande om man är sugen på snigel i vitlöksmarinad (fy fan)!Detta är ju i lilla hörby i skåne!!!
      Har ni själva inga ställen,typ vid vattendrag osv där det finns vinbergssnäckor???

Kommentar

• 56ovwal
        • October 2005
        • 93

Jag har för mig att Vinbergssnäckan är fridlyst i Sverige och därför inte får plockas varken levande eller bara skalet. Jag är väldigt osäker, kan ha totalt fel... ( Nån som vet med säkerhet ? ) Har själv ett ställe där jag inte ( hrmm ) har plockat snäckskal vid ett flertal tillfällen Ligger precis som Hörby i Skåne. Vad jag vill säga är att OM det nu är förbjudet att ta skalen i naturen kanske man inte ska uppmana andra att göra just det här i forumet.
        Ett annat exempel är att rekommendera att hämta sin akvariegrus vid stranden. Det är jag säker på är olagligt. Och följaktligen köper jag all grus till mina närmare 30 akvarier i den lokala akvariebutiken trots att jag har närmare till stranden än till butiken....
        Nog om det och åter till ämnet. Jag vet att Ankaret i Landskrona regelbundet har äkta Tanganyika-snäckskal till salu. Butiken drivs av Jörgen Lundblad från African Diving.
        Den som har flest prylar när han dör vinner

Kommentar

• Annika
          • January 2002
          • 2518

Nej, Vinbergssnäckan är inte rödlistad i Sverige. Det går alldeles utmärkt att plocka med sig skalen efter Vinbergssnäckor hem.
          Rödlistade arter kan man söka på http://www.artdata.slu.se/rodlist.htm

Kommentar

• 56ovwal
            • October 2005
            • 93

Det var ju skönt att höra ! Då har jag inte begått något brott. I fråga om att inte plocka Vinbergssnäckskal alltså
            Fattar inte var jag fått det ifrån ?

Kommentar

• FIBSTET2
              • September 2005
              • 144

He He..

Kommentar

• Raven
                • February 2005
                • 15385

Ursprungligen postat av 56ovwal
                Ett annat exempel är att rekommendera att hämta sin akvariegrus vid stranden. Det är jag säker på är olagligt.
                klassas som stöld enligt svea rikes lag om man inte har tillstånd.
                men får nog träffa en snut där frugan gjort slut på morgonen och sparkat honom hårt mellan benen typ så han är riktigt grinig om han ska göra nåt åt det
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• erik l
                  • July 2005
                  • 308

Titta på ica frysdisken med delikatesser,fp om 12 för ca 50 spänn.

Hittade mina på Ica Maxi

Kommentar

• 56ovwal
                    • October 2005
                    • 93

Raven, jag har faktiskt blivit tillsagd av förbipasserande på stranden då jag inte varit och hämtat sand. Men du har säkert rätt, ska till en MYCKET nitisk farbror Blå för att man ska åka dit.

Kommentar

• Raven
                      • February 2005
                      • 15385

Ursprungligen postat av 56ovwal
                      ska till en MYCKET nitisk farbror Blå för att man ska åka dit.
                      tro mej dom finns där ute...träffat några av dom när ja kört moppe
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• FIBSTET2
                        • September 2005
                        • 144

Ja så många snutar som vi har i detta land så tror jag ju verkligen att dom lägger tid på att jaga vinbergsnäckskals letare!!!!!!
                        För de har ju verkligen resurser till det!!!!!He he he he he!

Kommentar

• sacha
                          • May 2005
                          • 1016

Ursprungligen postat av FIBSTET2
                          Ja så många snutar som vi har i detta land så tror jag ju verkligen att dom lägger tid på att jaga vinbergsnäckskals letare!!!!!!
                          För de har ju verkligen resurser till det!!!!!He he he he he!
                          Ja visst e de skönt.. offtopic: Här om dagen kom de 2st polisbilar m. 2stpoliser i varje bil, för att hämta 1st fyllo utanför bolaget... Då vet man att dom har resurser så vi slipper se mördare å våldtäcktsmän på stan.. suck..
                          Tjopp...

Kommentar

• Chese
                            • October 2007
                            • 143

jag söker efter att hitta sånna i matbutiker föras gångerna jag letade hittade jag inte något så jag gav upp men jag orkar inte köpa dyra snäckor när man kan köpa dem billgit på ica... Ingen som har lust att köpa ett extra paket och skicka de på posten. lixom de är ju döda.

Kommentar

• Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

Man får inte ta grus utan markägarens tillständ eftersom det då räknas som täkt.
                              Men å andra sidan, om man inte gör det i ett naturreservat...
                              Den sand man köper kommer från en täkt som hat gjort betydligt värre åverkan på naturen, sabbat för betuydligt fler arter och förfulat otroligt mycket mer än vad ett par hinkar grus från stranden gör.
                              Så med förnuft och omdöme......
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

Arbetssätt...