vanligaste kännetecknet på hanne/hona??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Choffe
    • June 2005
    • 288

    vanligaste kännetecknet på hanne/hona??

    vad är det vanligaste kännetecknet på att en malawiciklid är en hona/hanne?
    har hört lite att man kan se på äggfläckarna...men kan det göra någon skillnad om äggfläckarna är små/stora?
    hör också hört att man kan se på ryggfenan eller nåt sånt...vet någon så hjälp mig?

    cikliderna jag har är inte helt fullvuxna så färgen är svår att se och övriga grejer jag nämnde också men kan vara intressant att höra era egna erfarenheter mm
    Christoffer Lundholm
    4 kar med tanganyika och räkor...
  • santa
    • December 2005
    • 504

    #2
    Vad jag har sett på mina malawi är att hanens äggfläckar är större o färre än honans,honorna har många små istället.Men sen är det ju färgerna dom brukar ju vara olika när det är hanar.Kan vara så också att om man har flera hanar som små så är det bara dom domminanta som brukar färga ut.
    Min hemsida http://santanagti.mine.nu

    Kommentar

    • Choffe
      • June 2005
      • 288

      #3
      Ursprungligen postat av santa
      Vad jag har sett på mina malawi är att hanens äggfläckar är större o färre än honans,honorna har många små istället.Men sen är det ju färgerna dom brukar ju vara olika när det är hanar.Kan vara så också att om man har flera hanar som små så är det bara dom domminanta som brukar färga ut.
      vad är det för sort/sorter du snackar om?
      Christoffer Lundholm
      4 kar med tanganyika och räkor...

      Kommentar

      • Choffe
        • June 2005
        • 288

        #4
        är det ingen som har någon bild på en malawiciklids kön? isf så vore det jättschysst att lägga in den bilden här för att jag är lite tveksam när jag kollar på mina fullvuxna crabros.

        tack på förhand
        Christoffer Lundholm
        4 kar med tanganyika och räkor...

        Kommentar

        • Malplacerad
          • April 2005
          • 257

          #5
          Ursprungligen postat av Choffe
          är det ingen som har någon bild på en malawiciklids kön? isf så vore det jättschysst att lägga in den bilden här för att jag är lite tveksam när jag kollar på mina fullvuxna crabros.

          tack på förhand


          På denna sida hittar du flera bilder på hanar och honor, vuxna hanar verkar inte ha mycket gul färg. Finns några artiklar också.
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

          Kommentar

          • dreas
            • August 2005
            • 264

            #6
            En annan skillnad man kan se på vuxna individer är på bukfenan. Hos hanen går bukfenorna oftast ända bak till analfenan och kan även överlappa den, men hos honorna brukar den sluta vid "ägghålet" (vad är dess riktiga benämning), detta därför att honan skall kunna känna av äggen och styra dem rätt vid läggning. Hanens långa bukfenor är till för att han kraftfullt skall kunna vifta runt sin säd.

            Denna metod är inte helt lätt att använda vid könsbestämning då fenor individuellt kan variera i storlek samt vara skadade.

            Lycka till!
            Senast redigerad av dreas; 14 December 2005, 21:07.

            Kommentar

            • Eken
              • June 2005
              • 106

              #7
              I BTN boken om Malawiciklider finns det bra bilder på hur man kan könsbestämma dem genom att kolla på könsöppningarna när man vänder fisken upp och ner.

              Kommentar

              • erik l
                • July 2005
                • 308

                #8
                Ursprungligen postat av Eken
                I BTN boken om Malawiciklider finns det bra bilder på hur man kan könsbestämma dem genom att kolla på könsöppningarna när man vänder fisken upp och ner.
                Ja det funkar men är inte lätt och kräver vana samt att fisken har lite storlek.
                ________________
                mvh erik l

                Kommentar

                • Choffe
                  • June 2005
                  • 288

                  #9
                  Ursprungligen postat av Eken
                  I BTN boken om Malawiciklider finns det bra bilder på hur man kan könsbestämma dem genom att kolla på könsöppningarna när man vänder fisken upp och ner.
                  jag har vänt fisken upp och ner men jag vet inte vad som är vad...kan någon skicka en bild på en hona/hanne som är fotograferad på könet? vore till stor nytta!
                  Tack för alla andra svar /christoffer
                  Christoffer Lundholm
                  4 kar med tanganyika och räkor...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...