Parar sig Malawiciklider emellan olika arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Molossser
    • October 2005
    • 9

    Parar sig Malawiciklider emellan olika arter?

    Undrar om Malawiciklider leker/parar sig med andra Malawiciklidarter?
  • 56ovwal
    • October 2005
    • 93

    #2
    Ja, det kan dom göra. Håller man t.ex. en udda hona av en art med en hane av annan art händer det ibland. Har själv sett lek mellan en Cynotilapia afra ( tror jag det var ) och en "Trematocranus sp. Regani" ( hette så på den tiden, Aulonocara-nånting idag ). Alltså två väldigt olika Malawiciklider, både i fråga om form och färg.
    Ynglen blir ibland fertila, d.v.s de kan producera egna yngel, men ofta sterila.
    OBS Dylika korsningar/bastarder/missfoster ska på inga sett säljas, bytas bort, lånas ut eller skänkas till någon annan !!!
    Den som har flest prylar när han dör vinner

    Kommentar

    • el_pako
      • November 2005
      • 276

      #3
      jag hade ciklider som va korsning antingen mellan vanlig zebra ciklid och Labeotropheus trewavasae, eller så va det zebra och röd ciklid.

      Kommentar

      • santa
        • December 2005
        • 504

        #4
        Ja det kan hända o händer allt för ofta såna yngel ska man inte ta vara på...
        Min hemsida http://santanagti.mine.nu

        Kommentar

        • Molossser
          • October 2005
          • 9

          #5
          Tack för alla svar!!

          Kommentar

          • Molossser
            • October 2005
            • 9

            #6
            Men händer det även om hanen har 6-7 honor av sin egen art, och en annan hane av annan art har 6-7 honor av sin egna art, går de även då över till andra arter eller sker det endast då det är brist på egen art.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Molossser
              Men händer det även om hanen har 6-7 honor av sin egen art, och en annan hane av annan art har 6-7 honor av sin egna art, går de även då över till andra arter eller sker det endast då det är brist på egen art.
              Man kan säga att det minskar risken för kosrningar rejält - men det är inte uteslutet
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...