Hur gör ni med yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helen_wigh
    • November 2005
    • 83

    Hur gör ni med yngel?

    Det är så att jag för första gången har fått yngel i mitt Malawikar. Medan jag satt o tittade på hur en efter en blev slukade av de "vuxna" och blev lite deprimerad eftersom det var första gången jag sett att det hänt så försvinner alla. Hur som helst, en verkar ha klarat sig, men är tydligen inte tillräckligt stor än för att simma i det fria utan måste gömma sig.
    Nu har en annan av mina Malawi ägg i munnen, och jag vet att de flesta blir uppätna. Men hur gör ni om ni ska få yngel.
    Min bror la honan och hanen i ett eget akvarium tills han hade gjort sitt och tog tillbaka honom igen. Sen väntade han tills äggen kläckts och tog då bort honan. Men jag tycker det verkar för krångligt, sen vet man inte heller vilken hane man ska ta (om man ens ser rätt på könen emellanåt).
    Ett annat tips jag fått är att lägga en skifferplatta, sedan lite grus emellan sedan en skifferplatta till där ynglen kan ligga. Men hur gör ni andra egentligen?
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Tror nog att det vanligaste är att flytta honan till ett spottkar... Tycker inte de låter krångligt
    Tjopp...

    Kommentar

    • helen_wigh
      • November 2005
      • 83

      #3
      Ursprungligen postat av sacha
      Tror nog att det vanligaste är att flytta honan till ett spottkar... Tycker inte de låter krångligt
      Är ett spottkarl ett mindre som man har i det stora akvariet? Frågan är när man ska flytta över henne dit. Jag kan inte hålla koll på om hanen fått gjort sitt jobb på äggen eller ej...

      Kommentar

      • Sacrium
        • February 2004
        • 672

        #4
        Du får ta henne när du ser att hon går och tuggar.
        Ser du att honan börjar få en liten "påse" kan du försöka plocka upp henne och lägga henne i ett spottkar.
        http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

        Kommentar

        • pgmagnusj
          • May 2005
          • 36

          #5
          Jag brukar vänta tills honan tuggat i ca 18 dagar. Sedan flyttar jag henne till ett spott/yngelkar (54 l). Efter att hon spottat ynglen låter jag henne gå där i ett par dagar för att hämta sig innan jag flyttar tillbaka henne till det stora akvariet.
          När ynglen sen blir ca 2cm flyttar jag dem till ett större kar (160 l) där de får växa till sig.
          Magnus Johansson

          260 l Malawi
          54 l Tanganyika
          63 l Sällskap
          Diverse yngel/spottkar 54-160 l

          Kommentar

          • Sacrium
            • February 2004
            • 672

            #6
            Har själv såpass mycket grottor att jag aldrig lyckas få tag i tuggande honor.
            Ingen större lust att riva upp hela grottsystem heller för den sakens skull.
            Men en stor del av ynglen brukar klara sig rätt bra. Börjar bli smått överbefolkat i ena karet nu. ;-)
            http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

            Kommentar

            Arbetssätt...