snäcklekare och mumba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ki0alma
    • October 2005
    • 27

    snäcklekare och mumba

    Jag har socolofi och caerules som ej är fullvuxna. Tyckte att det även skulle vara trevligt att ha snäcklekare i samma akvarium. Därför köpte jag fyra stycken yngel av Lamprologus Ocellatus och släppte ned. Det som hände då är det säkert många som kan föreställa sig, men den tanken hade inte slagit mig.. De största fiskarna gick till attack och tre ocellatus var döda inom loppet av ett dygn. Den fjärde fick jag upp och förvarar nu i en glasburk. Är det någon som vet om det hade gått bättre om Ocelatus hade varit vuxna?
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 November 2005, 20:26. Anledning: Annons
  • Salladen
    • August 2005
    • 267

    #2
    mina ocellatus blev tyvärr också ihjälslagna av några prinsessor.

    Jo ioförsej tror jag inte att malawisar och snäcklekare är någon hit.Det kan ju ha nått med att göra att dom var yngel för yngel är ju riktigt känsliga lr ? Nästa gång jag ska köpa ocellatus ska jag se till och få tag på några större.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 November 2005, 20:27.

    Kommentar

    • Salladen
      • August 2005
      • 267

      #3
      Föresten hade inte ocellatusarna några snäckskal dom kunde gömma sig i ?

      Kommentar

      • ki0alma
        • October 2005
        • 27

        #4
        Jag håller värkligen med! Jag tror att det är den största av de fyra ynglen som har överlevt. Dom andra strök nog med första kvällen. Skulle värkligen kunna tänka mig att behålla den för den är ju jättefin! Men då måste jag ju skaffa ett nytt akvarium. Tänkte inreda någon större hehållare än en glasburk tills jag har funderat färdigt.

        Kommentar

        • Salladen
          • August 2005
          • 267

          #5
          Hur litet var det största ynglet ?På ikea har dom Flaj-boxar för ca 20 kr dom funkar bra.
          Sen är det ju det där med ett filter också jag brukar bara slänga ner en syresten för att få vattnet gå runt.
          Annars kan du ju köpa ett begagnat akvarium. det går och hitta begangnade för 200-300 kr på tex blocket

          Kommentar

          • ki0alma
            • October 2005
            • 27

            #6
            Dom hade snäckor, men eftersom jag var lite dum hade jag inte tömt ut all luft som fanns i. Fiskarna kunde därför inte simma så värst långt in och blev då hittade av socolofi. Jag kom på det efter ett tag, men det var nog lite sent för dom gömde sig inte där någon mer gång!
            Den största är nog någon millimeter över två centimeter.
            Förresten så kan jag nog tänka bättre nu när paniken har lagt sig. Kom på att jag faktiskt har ett platsterarium och doppvärmare samt pump (slang utan syresten)! Den lille är omplacerad! Får se vad jag gör senare, nu finns det ju tid att tänka ialla fall!

            Kommentar

            • Salladen
              • August 2005
              • 267

              #7
              mmm det låter bra men om du vill kan du försöka att släcka ner akvariumet i 2-3 timmar och möblera om riktigt ordentligt så att malawisarna inte hittar sina revir och Koppa i ocellatusen och låta det var släckt över en natt så han/hon hinner boa in sig i nått snäckskal.Det skulle jag rekommendera men du kan höra med andra eftersom jag inte är proffs ( men vem kan allt ? ).

              Kommentar

              • Erik Österlund
                • December 2004
                • 139

                #8
                Du kan borra ett litet hål i toppen på snäckan så blir det lättare att få ur luften. Fisken kan fastna i snäckan om det finns luft kvar och dö...
                Malawifreak

                Kommentar

                • dinajel
                  • November 2004
                  • 606

                  #9
                  Lättaste sättet att få ur luften ur snäckorna är väl annars att bara snurra snurra snurra dom under vattnet tills inga luftbubblor bubblar ut ur dom längre...
                  Bilder på mina akvarier.

                  Kommentar

                  • ki0alma
                    • October 2005
                    • 27

                    #10
                    Det där med ommöblering och att släcka i akvariet lät som en mycket bra ide. Misstänker dock att dom större fiskarna biter mest för att dom är nutfikna. En gul Labidochromis som släpptes i samtidigt som Ocellatus var lika glad på att nafsa som de andra. Läste att ocellatus skall vara lätta att mata, men den simmar inte upp till ytan och hämtar direkt. Då kan den nog få svårt att hävda sig bland andra mycket glupska fiskar som mumbas. Den lille äter visserligen mer övertygande för varje dag, men jag måste se till att maten hamnar brevid snäckan.

                    Kommentar

                    • ki0alma
                      • October 2005
                      • 27

                      #11
                      Omplacering av ocellatus

                      En vän till mig ville ta hand om min ocellatus. Han har bl.a. ett par palettciklider (pH 7,5). Är det någon annan som har lyckats med denna kombination av fiskar?

                      Kommentar

                      • Salladen
                        • August 2005
                        • 267

                        #12
                        Nej jag tror nog inte det är en bra ide med ocellatus och palettciklider.

                        Kommentar

                        • ki0alma
                          • October 2005
                          • 27

                          #13
                          Nej jag tänkte väl det. Behåller den gärna själv, måste bara övertala min sambo om att vi skall ha ett till akvarie. Så måste den ju ha några kompisar då också..

                          Kommentar

                          Arbetssätt...