Iodotropheus sprengerae ett eget släkte, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Iodotropheus sprengerae ett eget släkte, varför?

    Iodotropheus sprengerae, vad är det som gör att den får ett eget latinskt släktnamn?

    Till kroppsformen ser den ut som en Metriaclima, iaf på tumnagelbilder?

    Har fisken något avvikande speciellt beteende som gör att den får bilda ett eget släkte?

    Jag kanske är morgontrött, men jag får inte fram den i fishbase, så att jag kan läsa mer där.

    //Gunnar
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Du är nog morgontrött Här finns den.

    Jag skulle gissa på att svaret på din fråga ligger här:

    I. sprengerae:
    Morphology: Dorsal spines (total): 16 - 18; Dorsal soft rays (total): 8 – 9; Anal soft rays: 6 – 8. Gill rakers on first ceratobranchial 7-9; gill rakers on first epibranchial 1-3.

    M. zebra:
    Morphology: Dorsal spines (total): 16 - 19; Dorsalsoft rays (total): 7 – 10; Anal spines: 3 – 4; Anal soft rays: 6 – 8

    Men det finns säkert någon som kan ge dig bättre svar
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Nån systematiker nånstans har tyckt att "denna fisken har (eller saknar) X, och därför bör den vara i ett eget släkte", och X är förmodligen nån ovanlig form på tänderna - det brukar vara det bland malawis.

      Helt godtyckligt, alltså.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Ursprungligen postat av heljis
        Du är nog morgontrött Här finns den.

        Jag skulle gissa på att svaret på din fråga ligger här:

        I. sprengerae:
        Morphology: Dorsal spines (total): 16 - 18; Dorsal soft rays (total): 8 – 9; Anal soft rays: 6 – 8. Gill rakers on first ceratobranchial 7-9; gill rakers on first epibranchial 1-3.

        M. zebra:
        Morphology: Dorsal spines (total): 16 - 19; Dorsalsoft rays (total): 7 – 10; Anal spines: 3 – 4; Anal soft rays: 6 – 8

        Men det finns säkert någon som kan ge dig bättre svar
        Jag kom på vad det var som jag gjorde fel med min sökning, om man nu kan kalla det fel. Jag kopierade det latinska namnet från zoopets artbeskrivningar och sedan raderade jag sprengerae, så att bara släktnamnet fanns kvar. Därefter sökte jag och då blev det ingen träff. Iom att min radering lämnade ett mellanslag efter släktnamnet, så gav inte fishbase någon träff. Så kan det också gå.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Håller med Azur om att många namnsättningar sker tämligen godtyckligt men det gäller säkert för fler än malawis - ta alla corydoras och L-malar som liknar varandra intill förbannelse och ändå har fått olika namn.
          Eller diskusarna som delats upp i olika arter fast jag ger mig sjutton på att det rör sig om en art alltihop.

          Dock alldeles oavsett att jag är kritisk till en del av den namnsättning som sker så har jag full respekt för de systematiker som lägger ner ett hästarbete på att bringa ordning och sätta namn på alla de fiskarter som finns - att en del då blir fel på vägen får vi nog leva med.
          Tyvärr visas det ofta ett stort förakt bland hobbyister mot de som jobbar med att reda ut denna "fiskröra" och sådana som Kullander (känd svensk vetenskapsman som "namnsatt" många akvariefiskar) uppfattas bland många hobbyister som vetenskapsmän som bara vill jävlas med hobbyister.
          Inget kan vara mer fel - utan hans och andras jobb då hade det faktiskt varit ett fullständigt kaos.

          Utan att på något sätt känna till vad det är som föranlett att just denna art placerats i ett eget släkte så tycker jag att den vad gäller kroppsform ganska mycket skiljer sig från Metriaclima (inte alls så hög). Just denna art (det finns faktiskt flera arter inom släktet) skiljer sig ju också färgmässigt från alla andra malawi (finns dock några Petrotilapia som har liknande färger). Men de övriga arterna i släktet är ju inte rostfärgade så detta kan knappast vara ett kriterie.
          Annat som skiljer den från Metriaclima är munnens form samt att hanar och honor hos denna art har ungefär samma färg.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 November 2005, 09:17.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • HazelCR

            #6
            Jag har inte sett vuxna exemplar av rostcikliden utan bara mindre exemplar i akvariebutik, så min jämförelse med någon annan art kanske haltar rejält.
            Här är iaf en länk till en "högre" fisk än den som finns som zoopetbild.





            Å visst är det bra om vi får ännu mer "ordning och reda" på akvariefiskarna. Malar verkar vara tufft för forskarna.
            Senast redigerad av Gäst; 21 November 2005, 09:19.

            Kommentar

            Arbetssätt...