Lite belysning färgar ut Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    Lite belysning färgar ut Malawi?

    Hejsan!

    Jag undrar lite om man låter Malawisarna gå i akvariet med bara ett lysrör i stället för två. Färgar de ut bättre då? För de borde känna sig mycket tryggare.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Ingen som har provat?
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • FIBSTET2
      • September 2005
      • 144

      #3
      Har prövat på mina tanganyika och jag tycker att de färgar bättre i mindre ljus!

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Under hur lång tid höll du på med det?

        Jag har ett par stycken som precis har börjat och få lite färg. De är inte så stora än. Då tänkte jag att man skulle kunna låta dem gå ett par månader i dovs ljus medans de ska färga ut.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Luminax
          • July 2005
          • 378

          #5
          Min mbunas färgar ut och jag har ett lysrör, fast det får ioförsej bara plats med det i min modul Men jag tycker inte att det ger så jätte starkt sken ändå.
          Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            Följdfrågan blir då... Färgar de tillbaka sig igen om man ökar belysningen efter ett par månader?
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • FIBSTET2
              • September 2005
              • 144

              #7
              Ursprungligen postat av Gimbo
              Under hur lång tid höll du på med det?

              Jag har ett par stycken som precis har börjat och få lite färg. De är inte så stora än. Då tänkte jag att man skulle kunna låta dem gå ett par månader i dovs ljus medans de ska färga ut.
              Jag kör fortfarande med bara ett rör.Tycker att mina fiskar verkar må bättre av det!

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Du har inte provat att gå över till full belysning och sett vad som har hänt då?
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  TRor inte det spelar någon som helst roll för hur de färgar ut om man har ett eller två lysrör.

                  Däremot spelar det ju stor roll vilka lysrör man har (dvs vilket färgspektra det har) på hur man skall se deras färger
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    #10
                    Kör du med full belysning! För att dämpa belysningen så kör du i ett antal flytväxter!
                    Sen byter du ut dina fiskar mot SA fiskar och vips så är problemet löst!
                    Sen kan du även ta bort flytväxterna om du vill se dina vackra fiskar lite bättre.
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      #11
                      Haha.... Tror jag behåller fiskarna SA får det bli i nästa akvarie.
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • FIBSTET2
                        • September 2005
                        • 144

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gimbo
                        Du har inte provat att gå över till full belysning och sett vad som har hänt då?
                        Nej!men det kan vara så som Kjell säger i sitt inlägg.Dina rör har kanske ett annat ljus än vad mina har!!

                        Kommentar

                        • y0da
                          • August 2005
                          • 1697

                          #13
                          Hehe.. låter bra det!
                          I mitt nästa får det bli malawi faktiskt :P
                          Vad har du förresten för lysrör? Jag skulle nog tro att Philips Aquarelle skulle ge rätt fin färg på malawis. Mina neon och kardinaltetror blir extremt vackra med det röret
                          http://www.y0da.se

                          540L SA

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Den enda effekt jag har sett (från mörker via 1st 11W lysrör till 2 st 150 W metallhalid) är att fisken tenderar att få ljusare färger i mörker. Fisk som hålls mörkt blir nästan vit efter några månader (nej, jag plågar inte fisken med flit - det rör sig om fisk som tagit sig in bakom min BTN bakgrund). Om nåt skulle jag säga att fisken under metallhalid får finare färger, men det kan vara bara att färgen syns bättre i bra ljus.

                            Fisk som jag hållit i vita plastbackar på balkongen har också fått ljusa färger, fast inte blivit bleka som fisken bakom bakgrunden, så jag tippar att färgen på bottnen har större effekt än ljusstyrkan i sig.

                            Men mellan 1 och 2 lysrör är skillnaden säkert 0.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Gimbo
                              • January 2005
                              • 2734

                              #15
                              Kör med ett Philips Aquarelle och ett Aqua-Glo. Tror det är mitt Aquarelle som är igång just nu.
                              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...