ciklid med guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    • August 2005
    • 132

    ciklid med guppy

    Hej!
    Jag skulle vilja ha tips om en dvärgciklid som kan gå med endlers guppy. Den ska vara ganske lätt att få i lek och inte gå för hårt åt vuxna guppy, däremot gör det inget om den tar lite guppyyngel.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag skulle nog välja cacaduacikliden, hannarna finns i olika färger från röd till orange, honorna är gula. Den är förhållandevs lättlekt. Om du har något större kar och inreder väl så kan du ha 1-2 hannar och flera honor. Honorna bildar microrevir i hannens större revir, väldig interesanta fiskar. Om du har mindre kar än 100 liter får du nöja dig med ett par.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Nja - afrikanska dvärgciklider (det var ju det frågan gällde) och guppy vete sjutton om det är en bra kombination. Kanske skulle någon snäckskalslekare från Tanganyikasjön funka.
      Kanske paletter om akvariet är rejält stort.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • gren
        • September 2005
        • 87

        #4
        Nu hänger jag inte riktigt med. Vi har två par fjärilar, ett par maciliensis och ett par kakadua tillsammans med stora som små guppys (inte just endlers) och jag har aldrig sett några problem i detta 190 liters kar. Har vi bara tur eller?

        Edit: Jag får väl tillägga att vi har pH 6.5 och alla arterna är ganska pilska.
        Senast redigerad av gren; 12 November 2005, 14:39.

        Kommentar

        • Danne_K
          • February 2005
          • 1034

          #5
          ni har lagt frågan bland afrikanska ciklider. Fjärilar och kakadua är amerikanska dvärgciklider. så ni pratar om olika fiskar kjell om afrikanska och du om amerikanska..

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Jag har kört både Apisto och flera växtafrikanska dvärgciklider med vildguppy som ditherfish. Funkat utmärkt med de vuxna guppyna, men några yngel blir det inte (på guppyna alltså...). Klart guppyna får sig en smäll då och då, men det var ju liksom syftet med att ha dem i karet öht. De lär sig hysfat snabbt att bottenregionen inte är någon bra plats att vara på och att den där gula firren med yngel är otrevligt sällskap.

            Hilsen,

            P

            Kommentar

            Arbetssätt...