Snäcklekare nybörjartips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • molehill
    • November 2004
    • 20

    Snäcklekare nybörjartips.

    Hej!
    Jag har fått ett återfall efter att under flera år varit utan akvarium.
    Men nu är det dax att börja smygstarta lite igen. Har haft Tanganyika tidigare, främst Dubbar, dock ej snäcklekare, men de verkar vara trevliga att börja om med så igår beställde jag ett 152l kar till dom små rackarna.
    Jag har snokat runt här lite och sökt en del, men jag tänkte för att inte göra några onödiga misstag fråga om det är något speciellt att tänka på?
    Har ju hänt en del på de 10 år jag varit akvarielös!

    MVH Oscar
    Senast redigerad av molehill; 11 November 2005, 06:23.
  • LN
    • November 2004
    • 1478

    #2
    Ett litet tips är att skaffa lite kalksten som du slår sönder till 2-6 cm bitar.
    Placera stenarna tätt ihop men i ett lager. Fyll mellanrummet med sand (helst kalksand) och placera snäckorna över denna bädd. Det som händer sen är att snäcklekarna gräver ur sanden mellan stenarna och snäckorna och bygger perfekta hålrum för yngel som följd. Skalen blir stående ett par centimeter över bottenglaset. Istället för att du får en massa skal som är fyllda med sand så fixar du med denna lilla finess mycket bättre förutsättningar för lek och överlevande yngel.
    Larry
    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Larry,
      slugt tänkt!!

      molehill,
      de gillar verkligen att gräva, så ha rätt mycket sand. Lite av tjusningen med dem är när de får ordna till sina gropar, flytta runt snäckorna och allt. Karet låter precis lagom stort för många snäcklekare, och ska du bara ha dem så fyll nästan hela botten med snäckor. För att få lite fart i karet så kan du lägga i några större stenar längst bak och stoppa i ett par Synodontis petricola - de klipper en del yngel, men snäcklekarna blir alltid på alerten då.

      Annars kommer det att funka fint med lagom belysning, ett schysst inner- eller ytterfilter och vattenbyten. Mer än så behövs inte.

      Hilsen,

      P

      Kommentar

      • ralp
        • October 2004
        • 639

        #4
        Sök i Afrikanska Ciklider forumet. Det finns massor med trådar om just snäcklekare. Komm gärna tillbaka med komplementerande frågor där.

        Hejhopp. Ralp
        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

        Kommentar

        • molehill
          • November 2004
          • 20

          #5
          Tackar för tipsen!

          Ursprungligen postat av Larry Nilsson
          Ett litet tips är att skaffa lite kalksten som du slår sönder till 2-6 cm bitar.
          Placera stenarna tätt ihop men i ett lager. Fyll mellanrummet med sand (helst kalksand) och placera snäckorna över denna bädd. Det som händer sen är att snäcklekarna gräver ur sanden mellan stenarna och snäckorna och bygger perfekta hålrum för yngel som följd. Skalen blir stående ett par centimeter över bottenglaset. Istället för att du får en massa skal som är fyllda med sand så fixar du med denna lilla finess mycket bättre förutsättningar för lek och överlevande yngel.
          Det där låter som en bra idé! Kalksten läggs till inköpslistan!

          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Karet låter precis lagom stort för många snäcklekare, och ska du bara ha dem så fyll nästan hela botten med snäckor. För att få lite fart i karet så kan du lägga i några större stenar längst bak och stoppa i ett par Synodontis petricola
          Hur många individer är lagom i ett akvarium av den storleken?
          Tror bara jag kommer ha snäcklekare i karet, är det olämpligt att ha mer än en sort i ett så pass litet akvarium?

          MVH Oscar

          Kommentar

          • LN
            • November 2004
            • 1478

            #6
            Du ska veta att jag har 18 (L.multifasciatus) vuxna samt 10-30 yngel i ett 130 liters kar med mycket snäckor. Det funkar kanon. Har tömt ur 10-20 yngel för några veckor sedan.
            Men en sådan fiskmängd kräver lite pyssel och det tycker jag att det är värt.
            Alvarligt talat så tycker jag att du kan börja med 8-12 multisar samt ett par stycken petricoler. Filter och ytcirkulation är viktiga saker att tänka på precis som Patrik säger.
            Larry
            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Hur många man kan ha beror en hel del på arten. multisar och similis trivs i kolonier, de går att ha många (som Larry skriver). Mina erfarenheter med L. stappersi säger något annat - 1+3 funkar fint i mitt 600-liters, men fler går inte att stoppa i (testade det från början, med utmobbning som följd). ocellatusen verkar funka likadant, även så signatus/kungweensis (inga egentliga snäcklekare, men i allafall - de är rätt aggro). brevis tror jag annars (har inte provat) är en mycket trevlig art - de kör parvis i samma snäcka. 3-4 par kanske kan funka i ditt kar - tillsammans med några petricola lär du få se en massa revirfighter samt uppslutning mot yttre hot (petricolan).

              Osäker på om det är klokt att köra flera arter i samma kar, de konkurrerar ju om exakt samma utrymme. Bara på lite olika sätt. Har inte läst om så många som testat det heller. Kanske en koloni med multisar och ett par Altolamprologus "Sumbu"? De lär klippa en del yngel också (kanske alla...), men är rätt fräcka. Telmatochromis-arter är också till stor del snäckskalsbaserade, kanske vore en variant. Personligen hade jag kompletterat en art snäckskalslekare med Jullar eller något annat som inte konkurrerar om samma utrymme.

              En art som står på inköpslistan men inte brukar räknas som snäckskalslekare är L. caudopunctatus. Har som sagt inte testat den heller, men som jag kopplat det kör den i kolonier liknande Prinsessor - i sjön hittas de tydligen ibland över just snäckskalsbottnar. Ruggigt grann firre som inte blir så stor heller, men jag har ingen aning om hur de funkar i ett kar av din storlek.

              Hilsen,

              P
              Senast redigerad av Gäst; 11 November 2005, 13:54.

              Kommentar

              • molehill
                • November 2004
                • 20

                #8
                Ursprungligen postat av Larry Nilsson
                Du ska veta att jag har 18 (L.multifasciatus) vuxna samt 10-30 yngel i ett 130 liters kar med mycket snäckor. Det funkar kanon. Har tömt ur 10-20 yngel för några veckor sedan.
                Men en sådan fiskmängd kräver lite pyssel och det tycker jag att det är värt.
                Alvarligt talat så tycker jag att du kan börja med 8-12 multisar samt ett par stycken petricoler. Filter och ytcirkulation är viktiga saker att tänka på precis som Patrik säger.
                Då börjar jag med runt 12 st multisar! Det är dom jag snöat in på...
                Jag har ett Eheim ytterfilter stående sen tidigare, men det är på 1000l/h vilket jag tror är lite kraftigt. Skulle det kunna funka med ett strilrör?
                Är iofs lite skeptisk till ytterfilter pga av läckagerisken. Vilken filtreringshastighet rekommenderar ni?

                MVH Oscar

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #9
                  multisar är ett mycket trevligt val, och har du dessutom snöat in på dem så kör på dem!! Borde funka ypperligt i ditt kar. Filtret låter som lagom size faktiskt, men det gäller ju som du är inne på att inte få för koncentrerat utblås. Strilrör på ena kortsidan funkar säkert bra - sätt flödet över ytan så att det viker ner på andra kortsidan så blir det lagom. Min erfarenhet säger att även snäcklekare faktiskt gillar rätt bra snurr på vattnet. 4-6 gånger akvariets volym brukar rekommenderas till Tanganyika generellt.

                  Hilsen,

                  P

                  Kommentar

                  • LN
                    • November 2004
                    • 1478

                    #10
                    1000 liter är inte för kraftigt. Strilrör som blåser "längs karet" låter oxå förnuftigt.
                    Det enda du definitivt behöver är min stenkrosslösning för att yngel ska hitta lugn och ro.

                    Sumbu är svåra att få tag på men jag vet en som tyvärr redan sålt "alla som är till salu". Lugna dig en månad innan du tappar i några "jullar" för att multisarna ska kunna bygga sin koloni i lugn och ro.
                    Larry
                    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                    Kommentar

                    • molehill
                      • November 2004
                      • 20

                      #11
                      Låter kanon! Då kör jag på med krossad kalk på botten, ca 12 Multisar, mitt gamla filter (bara använt ca 2 timmar) och en massa snäckor! Får akvariet nästa fredag så nu blir det en vecka med väntan!
                      Tack för alla tips! Jag lär återkomma...

                      MVH Oscar

                      Kommentar

                      • LN
                        • November 2004
                        • 1478

                        #12
                        Någon form av filter på insuget för att inte mista fisk!
                        Är du skraj för läckage så bygg dig en Zoopet-pump.
                        Det viktiga är att ha stor filtervolym om du ska ha mycket firrar. Så att använda liten innerpump är inte att rekomendera.
                        Larry
                        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                        Kommentar

                        • LN
                          • November 2004
                          • 1478

                          #13
                          Lycka till och återkomm gärna
                          Larry
                          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                          Kommentar

                          • sockerconny
                            • October 2004
                            • 2349

                            #14
                            Ursprungligen postat av Larry Nilsson
                            Ett litet tips är att skaffa lite kalksten som du slår sönder till 2-6 cm bitar.
                            Placera stenarna tätt ihop men i ett lager. Fyll mellanrummet med sand (helst kalksand) och placera snäckorna över denna bädd. Det som händer sen är att snäcklekarna gräver ur sanden mellan stenarna och snäckorna och bygger perfekta hålrum för yngel som följd. Skalen blir stående ett par centimeter över bottenglaset. Istället för att du får en massa skal som är fyllda med sand så fixar du med denna lilla finess mycket bättre förutsättningar för lek och överlevande yngel.
                            Smart idé!!! Får lust att göra en snabb tömning av karet och göra enligt detta tips!! Det är ju i alla fall ett sätt att slippa ha 1/3 av bottenglaset synligt!

                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            För att få lite fart i karet så kan du lägga i några större stenar längst bak och stoppa i ett par Synodontis petricola - de klipper en del yngel, men snäcklekarna blir alltid på alerten då.
                            Satan i gatan!! Det blir nog även till att skaffa ett litet större kar på sikt och skaffa ett par av petricolor oxå!!!

                            Kommentar

                            • sacha
                              • May 2005
                              • 1016

                              #15
                              Mina brevis gräver ingenting.. hmm...
                              Tjopp...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...