Funkar ciclider.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GroMit
    • August 2005
    • 21

    Funkar ciclider.....

    Är de ok att ha ciklider i ett akvarium med neontetror, glödbands, guppy, svärdbärare skalarer å andra småfiskar?`
    i så fall vilken ciklid art?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Du har redan ciklider i karet, så svaret måste nog bli....JA.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • GroMit
      • August 2005
      • 21

      #3
      nää jag funderar på att köpa så ja undrar om cikliderna inte e elaka me donm mindre fiskarna. eller e de inte så ?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Du har redan ciklider i karet, så svaret måste nog bli....JA.
        MVH
        Magnus
        Fast å andra sidan brukar det sluta med att skalarerna äter upp neonerna så det får bli ett Nja
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • erland
          • June 2003
          • 410

          #5
          Ifall du inte redan förstod det ur Tropfrog's svar så är skalare en ciklid, så du har faktiskt ciklider. Skalarer kan fungera tillsammans med tetror ett tag men när de växer och blir större än en viss storlek brukar de upptäcka att neontetror är smaskens.

          Hur som helst så går det utmärkt att ha vissa ciklider tillsammans med mindre fiskar, de du skall leta efter är dvärgciklider som blir mellan 5-10 cm stora. Vissa av dem kan vara aggresiva mot mindre fiskar men många fungerar bra i sällskaps akvarium.
          Länk till zoopets artbeskrivningar för sydamerikanska dvärgciklider:


          Några exempel som fungerar bra är kakaduaciklid och fjärilsciklid.
          Erland Isaksson
          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
          Min Zoopet Blog

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Fast nu ligger ju frågan under afrikanska ciklider och man kan väl anta att det är just afrikanska ciklider från de stora sjöarna som menas. Om så är fallet är svaret nej. Dvärgciklider från västafrika, som tex palettciklid kan däremot fungera.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Danne_K
              • February 2005
              • 1034

              #7
              om man bortser från skalaren så borde de gå även med någon mindre ciklid från dom tre stora afrikanske sjöarna dels för att ciklider brukar ha sina revir nära botten och dom brukar inte bry sig så jätte mycke om tetror. tetror brukar kunna smita undan, men om du ska försöka dig på ska du ha ett stort akvarium och ändå ingen garanti på att de funkar... de som säkrast funkar är ju dvärgciklider å västafrikanska.. några som ja rekomenderar är http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193

              Kommentar

              • GroMit
                • August 2005
                • 21

                #8
                tack så mkt för alla svar å ja visste faktiskt inte att skalarer var ciklider=P
                =)

                Kommentar

                Arbetssätt...