Tips på lämpliga arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wenne
    • December 2004
    • 43

    Tips på lämpliga arter

    Jag har ett 180 liters kar med Rödzebra, Auratus och Marie Gold. Dock har det nästan hela tiden varit en del problem med Rödzebrorna, de bara jagar varandra och en efter en dör. Antar att det kan bero på att 180 liter (100cm) är lite för litet för dom?
    Marie gold var hur snälla som helst o gjorde ingenting, förrän för ett tag sen när hanen fick nåt ryck och hade ihjäl alla honor utom en... som nu sitter inklämd bakom värmaren oftast Kanske är för litet för dom också?
    Auratusarna däremot verkar funka bra, har ynglat av sig och har ca 10 st nu. + 25 yngel i ett mindre kar

    Nu har jag funderingar på att byta ut Rödzebra samt Marie Gold och ha bara Auratus och tex. Demasoni. Kan det vara något?
    Någon som har andra tips? Har läst en del om att Demasoni kan va svåra?
    Hongi är ju också fina...? Hur många tror ni man kan ha i 180 liter?

    Och till sist, jag har visst funderingar på att skaffa något större, men i dagsläget tillåter varken ekonomi eller utrymme detta, så vill göra vad som går med det jag har idag.
    / Daniel

    Kolla gärna in mina nystartade akvarieblogg på:
    malawiwenne.blogspot.com
  • Erik Österlund
    • December 2004
    • 139

    #2
    Jag hade nog hållit mig till en art i ett 180 literskar. Demasoni ska ju helst hållas i större grupp, det finns folk som lyckas med mindre grupper också men det känns onödigt att chansa. Vänta istället tills du har plats och råd med ett större kar. Det känns ju alltid jobbigt när "vill ha" suget kommit, men det är sällan värt det. Som du själv bistert fått erfara är resultatet ofta jagade och döda firrar!

    Mvh Erik
    Malawifreak

    Kommentar

    Arbetssätt...