Vad saknas i det här receptet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rallysson
    • March 2003
    • 22

    Vad saknas i det här receptet?

    Vilken ingrediens saknas för ett intressant akvarie?

    Lamprologus multifasciatus
    Altolamprologus calvus
    Synodontis petricola

    Akvariet = 200Liter
  • FIBSTET2
    • September 2005
    • 144

    #2
    Prinssesor kanske??

    Kommentar

    • elinor
      • February 2003
      • 1323

      #3
      Jag har inte så stor erfarenhet av "Prinsessor" ...http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php...men jag kan berätta om min syster och hennes make som hade dessa i sitt Tangyanika-akvarium. De hade ett 540-liters akvarium med bla Altolamprologus calvus, Blå Neon, Randig hästnosciklid, Jullar samt ett par Prinsessan av Burundi. I Zoopets artregister kan man läsa att de är något revirhävdande och där kan jag utifrån syrrans erfarenheter bara instämma. Prinsessparet de hade tog över halva karet i besittning och gud nåde den som kom över till deras sida. Men som sagt, bara för att det blev så i deras akvarium så behöver inte bli så i alla kar.
      Jag skulle nog försöka hitta en något lugn fisk till de du själv nämnt.
      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

      Kommentar

      • FIBSTET2
        • September 2005
        • 144

        #4
        Ursprungligen postat av elinor
        Jag har inte så stor erfarenhet av "Prinsessor" ...http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php...men jag kan berätta om min syster och hennes make som hade dessa i sitt Tangyanika-akvarium. De hade ett 540-liters akvarium med bla Altolamprologus calvus, Blå Neon, Randig hästnosciklid, Jullar samt ett par Prinsessan av Burundi. I Zoopets artregister kan man läsa att de är något revirhävdande och där kan jag utifrån syrrans erfarenheter bara instämma. Prinsessparet de hade tog över halva karet i besittning och gud nåde den som kom över till deras sida. Men som sagt, bara för att det blev så i deras akvarium så behöver inte bli så i alla kar.
        Jag skulle nog försöka hitta en något lugn fisk till de du själv nämnt.
        Calvusen kan ju ta för sig!!!Mina sessor ger sig inte på mina fullvuxna calvus!!!
        Lelupi går oxå bra ihop med calvus!!!

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Jag tycker inte det saknas något alls. Karet har mycket stor potential att bli väldigt fräckt. Inred hörnorna med högresta stenar som _knappt_ ger tillräckligt med skydd för en calvus och ett par/tre petricola. Då ser du dem oftare. Fler än en calvus hade jag inte haft, blir trångt med tiden.

          Kör resten av botten med rätt bra lager sand (10 cm eller mer) och fyll rubbet med snäckor. multisarna dominerar karet, calvusen klipper en del yngel, likaså petricolan. Ett av de fräckaste Tanganyikakar jag sett var inrett ungefär så, fast snäcklekarna var L. stappersi. I bakgrunden fanns ett lågt "stenröse/stenrad" där petricolan kunde gömma sig lite - men de gjorde ständigt raider mot stappersins yngel.

          Lovar du har många sköna timmar framför ett sådant kar!! Mer fisk tycker jag känns som overkill för 200-liter. Less is more...

          Hilsen,

          P

          Kommentar

          • sacha
            • May 2005
            • 1016

            #6
            Ursprungligen postat av Rallysson
            Vilken ingrediens saknas för ett intressant akvarie?

            Lamprologus multifasciatus
            Altolamprologus calvus
            Synodontis petricola

            Akvariet = 200Liter
            Jag har tyvärr inget att rekomendera, däremot rekomenderar jag INTE prinsessor, själv hade jag sessor med brevis...sistnämda blev totalt överkörda..försökte även med att stoppa i några siameser i karet...dom kom inte ens i... De krävs hårda fiskar normalt sett ifall man får prinsessor som e lite tuffare...
            Tjopp...

            Kommentar

            • Rallysson
              • March 2003
              • 22

              #7
              Tack ska ni ha för tipsen.
              Jag har nu kommit över ett 20-30 tal multisar (vuxna och yngel) så det
              blir nog tillräckligt med liv i karet med den uppsättningen fisk

              Kommentar

              Arbetssätt...