Var tog dom vägen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Var tog dom vägen?

    Mitt palettciklidpar har vaktat en ganska stor grupp yngel med mördande frenesi. Så gott som samtliga övriga invånare har befunnit sig uppklämda kring pumpen, guramina nästan ovanpå den. Endast kardinaltetrorna har vågat sig ut på öppet vatten, men så rök också tre tetror inom någon veckas tid. Idag ser jag plötsligt malarna slafsa omkring som vanligt och guramina segla omkring uppe vid ytan, visserligen med något sargade fenor men vid liv och oattackerade. Paletterna verkar inte längre jaga övriga invånare nämvärt och jag kan inte se ett enda yngel.

    Inte kan väl alla yngel stendö samtidigt? Dvs, jag såg dem ju igår kväll, så de har ju haft ett dygn på sig att gå upp i rök. Tidigare yngelomgångar har decimerats allt eftersom. Troligen har pumpen varit en bidragande orsak, men sedan senaste malyngelomgången sitter där en gammal damstrumpa. Nitritspik, tja men ett drygt ettårigt akvarium och snarare matning i underkant de senaste dagarna pga öroninflammationer och annat festligt i familjen. Jag har visserligen inte hunnit byta vatten ännu, någon dag över tiden, men ...

    Någon?
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Hur stora var ynglen innan dom försvann?
    Rör det sej om mindre yngel så är dom nog uppätna tyvärr.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • joad
      • August 2004
      • 242

      #3
      Ja inte var de väl så stora, men att alla skulle blivit uppätna på en gång, inom ett dygn... Och vem skulle vågat sig inpå dem. Föräldrarna försvarade dem så våldsamt att jag funderade på att försöka hitta ett adoptivakvarium under några veckors tid, för att mina övriga invånare skulle få skuggan av en chans. Men kanske slog det slint i föräldrarnas huvuden, så att de käkade upp sina yngel.

      Faktum är att jag nästan är glad, för nu slipper mina guramis båda bo inklämda mellan/ovanpå mitt Fluval 3+ och det är inte mycket mer vatten ovanpå filtret än mellan detta och glaset. Dessutom bodde räkorna nedanför som i ett höghus. Nåde den fisk som visade sig på öppet vatten. Tetrorna försökte, men så blev de decimerade också. Blev visst nästan samma mejl en gång till.
      130L
      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det kan ha gått snett hos föräldrarna på något sätt.
        Det händer ju ibland att föräldrarna äter upp sina yngel.
        Stress, överbeskydd, näringsbrist, annat???
        Men de brukar nog försöka igen - ganska snart.
        När jag hamnade i en liknande situation för 1,5 år sedan med alla andra akvarieinnevånare inpressade invid ena rutan avlägsnade jag dessa och fick en kull på 50 yngel uppväxta paletter till slut.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...