Lamprologus Multifasciatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mört
    • September 2004
    • 7

    Lamprologus Multifasciatus

    Hej, nu har jag just inrett mitt 40-litersakvarium där jag har tänkt att ha lite multisar. På Tisdag ska jag köpa sand och sedan har jag bett min lokala djuraffär att ta in 2 hanar och 3 honor till mig. Jag har små fixat hela veckan och ser nu fram imot det stora köpet och jag undrar om min uppsättning hanar och honor kommer att fungera, akvariumet är ju trotts allt bara 50cm långt.

    Klicka på länken, för att se bild på "möblering"!



    // Jona
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    #2
    Efter min nyliga uppstart av just multisar vill jag tipsa dig om att inte ha för mycket sand i akvariet, gärna inte mer än ca 2 - 3 cm. Dessa små individer gräver en hel del vilket ändrar om ditt fina inrednings upplägg. Därtill skaffa gärna skiffersten och lägg som en avdelare mit i akvariet och fördela sen dina snäckor på var sin sida av stenen. Ju mindre de två hanarna får se varandra, desto bättre.
    Jag har för tillfället två utmobbade hanar i mitt kar.

    Om du vill ha någon växt så tipsar jag dig jag om javaormbunke, bind fast dessa på små fliser av skiffer med en fiskelina så är de säkrade ifrån multisarnas grävande. Dessutom bär man inte gräva ner rotstocken på dessa planter då de gärna ruttnar då, vad gäller rötterna kan du gräva ner dessa om du vill.

    Lycka till!!

    Kommentar

    • Aquaboi
      • May 2004
      • 192

      #3
      Hej!

      Kul att du är nära att komma igång med ditt akvarium!

      Är själv lite småsugen på att sätta igång mitt 45L som står tomt.
      Hur skall du sköta filtreringen?
      Bottenmaterial?

      Är det svårt att hålla Multifasciatus i ett 45L kar och ha stabila vattenvärden om man matar sparsamt, och sköter vattenbytena?
      Vad är lagom fiskmängd i den akvariestorleken?

      //Andreas
      Min Zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...