Angående "para ut sig"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    Angående "para ut sig"

    Köpte mej 5st prinsessor à 4-6cm/st så ja antar att de e ungadjur. Placerade dom i ett 112l kar, tänkte låta dom bilda 1 alt. 2par å sen ta bort överbliven fisk/fiskar

    Frågan är: Hur ser man att dom bildat par!? är det så enkelt att dom simmar märkbart mycket tillsammans !? jagar dom den/dom fiskarna som inte ingått i ett par tills dom dör!? El är de par först när dom ynglat av sej !?

    Vore trevligt ifall nån kan kasta lite ljus över denna biten
    Tjopp...
  • Danne_K
    • February 2005
    • 1034

    #2
    dom håller ihop lite mer men dom jagar inte varandra nå mycke... när dom får yngel blir de helt annars då kan dom jaga ihjäl dom andra men fram tills dess brukar dom vara ganska lugna. så de kan vara lite svårt att seom dom är par eller inte... men om du sitter å tittar länge så brukar man kunna urskilja par

    Mvh Daniel

    Kommentar

    • sacha
      • May 2005
      • 1016

      #3
      Mm oki... Bara att vänta å se då
      Tjopp...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Tror bara att det kommer att funka med ett par i ett så pass litet akvarium - de andra kommer nog att jagas "ut"
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • sacha
          • May 2005
          • 1016

          #5
          Jo! jag har nog egentligen inte väntat mej nått annat, funkar de med 2st par ser jag de som en bonus.

          De dök upp en liten fråga till!!
          Vi sejer att de blir 1par som funkar då, som får yngel å så, när dessa yngel börjar bli lite äldre, kommer samma "problem" igen då!? ..eller kommer de att funka med ett gäng halvvuxna djur och med de paret som nån form av ledare då el?? El e de bara att plocka bort alla yngel å ha sitt par då !?

          Edit: Jag ser redan tendenser till att dom stöter bort en fisk, är de vanligt att 2st fiskar attackerar samma fisk!?...
          Tjopp...

          Kommentar

          • Danne_K
            • February 2005
            • 1034

            #6
            de kan ju vara att dom har parat ut sig och att den fisken kommer in i deras revir... tror du kan ha kvar ynglena länge vet ej hur dom reagerar när dom är vuxna men ja tror du märker om de börjar bli dax att plocka ut dom... dom har ju som betende att dom äldre "ynglen" tar hand om små syskonen... och i å me de så tror ja inte att dom stöter bort dom så tidigt om dom gör de alls... hade inte kvar mina så länge att dom stöte bort dom i varje fall... (funderar starkt på att skaffa ett nytt par gillar prinsessor men har inte haft plats men kan hända att de blir att akvarium över på ett tag)

            Kommentar

            • sacha
              • May 2005
              • 1016

              #7
              Ja dom e verkligen intressanta att titta på... Hoppas verkligen att de blir yngel, så man just får se de där med syskon vaktning

              Tror de lutar åt att bara ha prinsessor i karet...
              Tjopp...

              Kommentar

              • Danne_K
                • February 2005
                • 1034

                #8
                ok har haft den funderingen me men ja tror att de blir me snäcklekare.. men måste få tag på ett odlings ställ first. kan hända att ja måste göra ett själv

                Kommentar

                • Salladen
                  • August 2005
                  • 267

                  #9
                  Jag har precis köpt prinsessor Hel fina fiskar Köpte dom med apelsin ciklider :P

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #10
                    Köpte du ett par sessor som du ska ha med ett par apelsinciklider!? ...Hur stort kar haru !?

                    Jag är också _eventuellt_ inne på den kombinationen när jag fått ett funkade par...ifall jag inte väljer att ha bara sessor som sagt...
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • Salladen
                      • August 2005
                      • 267

                      #11
                      jag har ett 310 L kar men dom verkar funka bra ihop

                      Kommentar

                      • sacha
                        • May 2005
                        • 1016

                        #12
                        Mm..de e ju individer deklart...får väl testa å se ifall de funkar... ja har ju bara 112l.. Har läst i vissa trådar att dom har 1st apelsinciklid, trivs den själv? el är det en parfisk..?
                        Tjopp...

                        Kommentar

                        • dinajel
                          • November 2004
                          • 606

                          #13
                          Ursprungligen postat av sacha
                          apelsinciklid, trivs den själv? el är det en parfisk..?
                          Här kan du läsa om Neolamprologus leleupi:

                          Bilder på mina akvarier.

                          Kommentar

                          • sacha
                            • May 2005
                            • 1016

                            #14
                            Tackar !!

                            Verkar ju som att dom lever ensamma, då borde ju en ensamm hane va att fundera på..Happ vi får se va de blir
                            Tjopp...

                            Kommentar

                            • dinajel
                              • November 2004
                              • 606

                              #15
                              Jag är själv på väg att befolka ett Tanganyikakar och funtar just på hur man ska göra med Apelsincikliden. Ska man försöka få ett par (det kan ju gå om man har mycket gömställen och det är tillräckligt långt)? Eller ska man satsa på en solitär? Eller ska man köpa fem stycken små och vänta tills dom parar ut?
                              Bilder på mina akvarier.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...