Någon som har erfarenhet sorten, berätta gärna eftersom jag har lockats köpa några stycken. Har dreglat efter dom länge och kunde inte låta bli..
Röd juvelciklid..
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Fast nu blev jag lite osäker....
på om det är Röd juvelciklid-Hemichromis lifalili, eller om det är en Röd ciklid-Hemichromis bimaculatus som jag skaffat.. Det är nog Röd ciklid när jag tänker efter. -
Dom har iaf. rätt vassa tänder...när jag handmatar med räkmix så är dom mest intresserade av mina fingrar :-P
Jag har 3 av dom nu, funderade på att skaffa 2-3 till om det verkar fungera med dom andra. Är det bättre att låta bli?Kommentar
-
Hej!
Jag tycker inte du ska köpa fler hannar. Det är svårt att ha fler hannar i samma kar (beroende på storleken givetvis). Jag blev tvungen att plocka bort en av mina tre hannar för han fick så mycket stryk. Vid lek så är de inte snälla längre. De har en tendens att vara fenbitare.
Men det är en riktigt snygg fisk, speciellt när hannen är helt utfärgad!
Mvh ErikMalawifreakKommentar
-
Ursprungligen postat av Johan73Köpte 4 juvelciklider häromdagen faktiskt
De är fina..Kommentar
-
Ursprungligen postat av Erik ÖsterlundHej!
Jag tycker inte du ska köpa fler hannar. Det är svårt att ha fler hannar i samma kar (beroende på storleken givetvis). Jag blev tvungen att plocka bort en av mina tre hannar för han fick så mycket stryk. Vid lek så är de inte snälla längre. De har en tendens att vara fenbitare.
Men det är en riktigt snygg fisk, speciellt när hannen är helt utfärgad!
Mvh Erik
Jag visste innan jag köpte dom att dom kanske inte lämpar sig så jättebra i mitt ganska lugna akvarium fast chansade ändå. Får lämna tillbaka dom om det skiter sig helt.. Än så länge ser det lugnt ut dock, dom lämnar dom andra fiskarna ifred men 2 av dom röda jagar den tredje.Kommentar
-
Den dominanta hannen är utfärgad knallröd. Honan lyser som en röd juvel (nähä) när det är lekdags! De undertryckta hannarna är mörkare i färgen åt det lila hållet, nästan brunaktiga ibland.
Mvh ErikMalawifreakKommentar
-
Jag har haft ett par juvel ciklider i ca 1/ år nu. Ett par räcker rådde handlaren mig då de är rätt så aggressiva. Höll på länge och letade efter lite tufft sällskap åt dem. De har haft ihjäl både det ena och andra för mig. just nu går de med röd zebror och röd neri. De har fått ca 4 kullar ( minns inte exakt) Första kullen klarade sig en till ca 4 cm storlek men den blev dödad när de fick en ny kull. Nu har jag lyckats klara 10 st. Och hittills verkar det gå bra.
KOrt och gott en tuff rackare som ynglar av sig mycket. Också en av de finaste fiskar jag vet, kan inte göra mig av med dem!
/viggaKommentar
-
Tack...
Mina verkar inte vara så aggressiva även fast dom just nu vaktar sitt yngel mot mina Ancistrusar, Kongotetror och Praktbotior.
Håller tummarna för att dom håller sig rätt lugna... Bör man flytta ynglet när dom växt på sig lite mera?Kommentar
-
Kommentar
-
grattis till de små!
jag provad att plocka ur ynglen första gången. Hade dem då i en yngel burk i akvariumet ( en sådan däringa flytande plasrtburk). Då överlevd en samt att föäldrarna var som tokiga och försökte komma åt sina yngel. Andra gången lät jag föräldrarna själva ta hand om dem och nu överlevde som sagt 10 st.
Vet inte vad som är rätt sätt men så gjorde jag.Kommentar
-
Ursprungligen postat av viggagrattis till de små!
jag provad att plocka ur ynglen första gången. Hade dem då i en yngel burk i akvariumet ( en sådan däringa flytande plasrtburk). Då överlevd en samt att föäldrarna var som tokiga och försökte komma åt sina yngel. Andra gången lät jag föräldrarna själva ta hand om dem och nu överlevde som sagt 10 st.
Vet inte vad som är rätt sätt men så gjorde jag.
Undrar om några klarar sig..Kommentar
-
röd juvve
Härliga firrar! Tuffa och framåt. Underbara yngelvårdare ( till att börja med i alla fall). Ha grova växter typ Anubis. Hanen pajar dem annars.Kommentar
Kommentar