Malawi råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LarsPa
    • August 2005
    • 9

    Malawi råd

    Hej!
    Nästa vecka är det äntligen dags för inköp av fiskar till mitt Malawi kar. Eftersom jag aldrig haft ciklider innan så skulle jag behöva ha lite råd.

    Jag har ett 180 liters kar, och har tänkt mig ha 3 arter av Mbunas. 1 hane och ca 3 honor av varje art, dvs sammanlagt ungefär 12 fiskar. Låter det lagom?
    Sen tänkte jag ha två malar för renhållningen.

    När jag nu ska köpa fiskarna:
    • Ska jag handla en art i taget?
    • Eftersom jag kommer att köpa yngel och har ett nytt kar ska jag köpa några extra och kallt räkna med att några stryker med innan de blir fullvuxna? Hur många extra då?
    • RödZebra - blir de för stora?
    Något mer att tänka på?

    / Lars
  • HazelCR

    #2
    Ca 12 fiskar är helt OK t.o.m. några fler, eftersom du borde hålla dig till de mindre arterna.
    Du kan handla alla tre sorterna på en gång. Det viktiga är väl att akvariet är inkört, om inte så ta det lugnare med inköpen.
    Väljer du fiskar med tydlig könsskillnad, kan du köpa 1+3, annars 6-8 stycken. Så skulle jag gjort iaf.
    Röd zebra tycker jag blir för stor för ett 180 liters. Egentligen tycker jag att 180 liter är väl smått för malawi. Läs artbeskrivningar och välj efter tillgång!
    Tillgången på fisk i dina trakter är mycket större än här uppe i norr. Du har tur du!
    Lycka till.

    Kommentar

    • Luminax
      • July 2005
      • 378

      #3
      har 10 st i mitt 160, det blir väl lite bråk då och då men det gör ju nästan alla ciklider så. 12 st skulle väl funka. Men försök att inte få med 2 hanar av samma sort kan bli ett himla bråk om revir och liknande.
      Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

      Kommentar

      Arbetssätt...