Petrochromis trewavasae??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FIBSTET2
    • September 2005
    • 144

    Petrochromis trewavasae??

    Någon som har erfarenhet av denna fisk?Storlek på kar,går den att mixa med moorii?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jodå den arten har jag haft flera gånger och man har väl en viss hatkärlek till den eftersom den är så pass svår att hålla pga sin aggresivitet.
    Den är väl ändå en av få Petrisar som man överhuvudtaget kan hålla i akvarium - info då - ja utöver det som jag skrivit i artbeskrivningen här på Zoopet samt i den allmänna infon för gruppen så har jag väl inte direkt nåt mer att tillägga
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • FIBSTET2
      • September 2005
      • 144

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jodå den arten har jag haft flera gånger och man har väl en viss hatkärlek till den eftersom den är så pass svår att hålla pga sin aggresivitet.
      Den är väl ändå en av få Petrisar som man överhuvudtaget kan hålla i akvarium - info då - ja utöver det som jag skrivit i artbeskrivningen här på Zoopet samt i den allmänna infon för gruppen så har jag väl inte direkt nåt mer att tillägga
      Tackar mjukost för det svaret!!Mycket vacker firre men stygg...

      Kommentar

      • Jonas.E
        • May 2003
        • 199

        #4
        Ursprungligen postat av FIBSTET2
        Någon som har erfarenhet av denna fisk?Storlek på kar,går den att mixa med moorii?
        Har en polare som sitter på 4hanar och 18 honor Viltfångade Petrochromis trewavasae. De simmar rundo i ett 660litersakvarium och ser ut att fungera finfint. Leker lite då och då och inga problem med ihjälslagna fiskar.

        Att blanda dem med Tropheus moorii kan fungera, dock behöver Petrochromisarna så mycket käk att det finns risk att Tropheusarna får i sig för mycket och kan få förstoppning vilket senare kan leda till bukvattensot (eller liknande sjukdomar). Petrochromis hålles bäst för sig själv eller tillsammans med andra stora tanganyikaarter (ex. limnotilapia dardennii vilka jag hållt en grupp om 3+4 Vf i ett 720Lakvarium. Det gäller att båda arterna är jämnstora).

        Jag skulle tro att de gamla myterna om att petrochromis inte går att hålla i akvarium grundades då man fortfarande höll tropheus som enkla paren i 100-litersakvarium. En stor grupp i ett 2metersakvarium gör att de flesta petrochromis gårt att hålla. Dock kanske vissa behöver mer utrymme, t.ex. Petrochromis sp. Blue giant som blir runt 40cm.

        Det är riktigt coola fiskar och hade jag bara haft plats hade jag köpt ett gäng. Dock är de oftast ganska dyra eftersom de flesta endast finns som Viltfångade (det är inte så många som försöker sig på att odla dem).

        Lycka till om du hade tänkt testa dessa fiskar, de är helt underbara!
        Mvh Jonas

        Mbuna Rocks

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag skulle tro att de gamla myterna om att petrochromis inte går att hålla i akvarium grundades då man fortfarande höll tropheus som enkla paren i 100-litersakvarium. En stor grupp i ett 2metersakvarium gör att de flesta petrochromis gårt att hålla. Dock kanske vissa behöver mer utrymme, t.ex. Petrochromis sp. Blue giant som blir runt 40cm.
          Myt och myt - men nog har jag under årens lopp haft hållit och odlat åtminstone 10 olika Petrochromis-arter och då definitivt inte parvis. Själv köpte jag i slutet av 70-talet in en av de första trewavasae-grupperna som överhuvudtaget kom in till Sverige och redan då var det känt att man skulle hålla dem i stora grupper - så det där med en gammal myt tror jag inte riktigt på.

          Vissa som trewavasae och famula har jag hållit i 2 meter långa akvarier och det har funkat hyfsat - men många andra har jag odlat på så sätt att haft honorna i ett akvarium och hanen ensam i ett annat. Honorna har matats upp och sedan släpps hanen ner i akvariet på morgonen - sedan sitter man där under dagen och kollar så att han inte klipper honorna. På kvällen plockas han sedan upp och då brukar åtminstone några honor vara avlekta.

          Men som sagt vissa som trewavasae och famula kan funka rätt hyfsat i grupp - det bästa är att skaffa en rejäl grupp med yngel och låta dom växa upp ihop.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 16 September 2005, 15:07.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Jonas.E
            • May 2003
            • 199

            #6
            "- det bästa är att skaffa en rejäl grupp med yngel och låta dom växa upp ihop."

            Dett är oftast problemet med Petrochromis. Det finns inte så mycket yngel. I danmark är där några stycken som sitter på lite trewavasae och famulayngel men det är inget man hittar i butikerna. Tyvärr är det oftast viltfångat som gäller (dyrt). Men hade jag bara haft pengarna så hade jag beställt en låda P.famula kaiser eller liknande, mäktigt snygga fiskar.
            Mvh Jonas

            Mbuna Rocks

            Kommentar

            Arbetssätt...