Corydoras och MalawiCiklider!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skorpan
    • January 2003
    • 68

    Corydoras och MalawiCiklider!?

    Hejsann!!

    Nu undrar jag kan man ha Corydoras tilsammans med ciklider?
    Har hört och vet att ciklider e elaka av sig och är svåra att ah med andra fiskar. Men det kanske funkar med Corydoras.
    Vad vet jag, kanske det är ngn annan som vet.

    Tack // Skorpan
    // Skorpan
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Du ställer en fråga i rubriken och en i texten!
    Corydoras passar ihop med de flesta sydamerikanska ciklider, men inte ihop med malawiciklider.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Du ställer en fråga i rubriken och en i texten!
      Corydoras passar ihop med de flesta sydamerikanska ciklider, men inte ihop med malawiciklider.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Skorpan
        • January 2003
        • 68

        #4
        Tack för svaret!
        Vad synd! För dom var häftiga! Men man kanske kan ha dom tillsammans med slöjstjärtar!
        Men då kanske man får ta och köpa en liten variant av dom med tanke på att våra slöjstjärtar simmar runt i ett akvarium på 54 l.
        Nu en annan fråga.
        Jag har i det lilla akvariet en mal som heter Ancistrus dolichopterus (skäggmunsmal) och nu undrar jag kan man ha honom i vårat 250 liters kar med Malawi Cikliderna?
        Vi har redan en mal i det karet.
        Vet inte vad det är för någon sort, men det kanske du kan hjälpa mig med. Vi köpte vårat akvarium begagnat med fiskar och allt i och då fanns malen redan där, och personen vi köpte akvariet av sa att det var en mal som hade en "tagg" på ryggen och om man blev stungen av den så känns det nästan som ett getingstick. Kanske den heter något som "stingmal".
        Nu hoppas jag att du förstår vad jag skrev.

        Tack på förhand!

        //Skorpan
        // Skorpan

        Kommentar

        • Skorpan
          • January 2003
          • 68

          #5
          Tack för svaret!
          Vad synd! För dom var häftiga! Men man kanske kan ha dom tillsammans med slöjstjärtar!
          Men då kanske man får ta och köpa en liten variant av dom med tanke på att våra slöjstjärtar simmar runt i ett akvarium på 54 l.
          Nu en annan fråga.
          Jag har i det lilla akvariet en mal som heter Ancistrus dolichopterus (skäggmunsmal) och nu undrar jag kan man ha honom i vårat 250 liters kar med Malawi Cikliderna?
          Vi har redan en mal i det karet.
          Vet inte vad det är för någon sort, men det kanske du kan hjälpa mig med. Vi köpte vårat akvarium begagnat med fiskar och allt i och då fanns malen redan där, och personen vi köpte akvariet av sa att det var en mal som hade en "tagg" på ryggen och om man blev stungen av den så känns det nästan som ett getingstick. Kanske den heter något som "stingmal".
          Nu hoppas jag att du förstår vad jag skrev.

          Tack på förhand!

          //Skorpan
          // Skorpan

          Kommentar

          • Ante87
            • March 2002
            • 121

            #6
            edit:
            Pansarmalar VET jag funkar ihop med malawissar jag hade ett stim på 10.st Fläckiga Pansarmalar (C. Paleatus) Ihop med M.Johanni, Rödsebra
            Hongi, Och Auratus..har du bara många så dem inte får stryk så går det bra!
            I början fick dem lite bett MEN pansarmalarna har små längst ut på varje fena som Malawissarna inte gillar....
            MIna Pansarmalar klarade sig ihop med Malawissar ½ år innan jag sålde av dem!
            ///Andreas
            Ps. Välj en av de större arterna

            Kommentar

            • Ante87
              • March 2002
              • 121

              #7
              edit:
              Pansarmalar VET jag funkar ihop med malawissar jag hade ett stim på 10.st Fläckiga Pansarmalar (C. Paleatus) Ihop med M.Johanni, Rödsebra
              Hongi, Och Auratus..har du bara många så dem inte får stryk så går det bra!
              I början fick dem lite bett MEN pansarmalarna har små längst ut på varje fena som Malawissarna inte gillar....
              MIna Pansarmalar klarade sig ihop med Malawissar ½ år innan jag sålde av dem!
              ///Andreas
              Ps. Välj en av de större arterna

              Kommentar

              • mert91
                • July 2002
                • 877

                #8
                JA har corydoras i mitt Malawi kar, har inte märkt nån fenröta eller nått annat på dem

                Med akvaristiska hälsningar //Mert
                Med vänliga hälsningar!

                //M.M

                Kommentar

                • mert91
                  • July 2002
                  • 877

                  #9
                  JA har corydoras i mitt Malawi kar, har inte märkt nån fenröta eller nått annat på dem

                  Med akvaristiska hälsningar //Mert
                  Med vänliga hälsningar!

                  //M.M

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Hej,
                    Corydoras lever i sin naturliga miljö normalt i surt vatten, malawi i alkaliskt vatten och utifrån fiskarnas bästa så bör man någorlunda försöka ge dem dessa förutsättningar.
                    Sedan är det ju förstås en annan sak att vissa Corydoras tål att gå i alkaliskt vatten, men ambitionen när man håller akvariefisk skall ju vara att man skall försöka ge dem en bra miljö. Inte att ge dem en olämplig miljö bara för att de tål det.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Hej,
                      Corydoras lever i sin naturliga miljö normalt i surt vatten, malawi i alkaliskt vatten och utifrån fiskarnas bästa så bör man någorlunda försöka ge dem dessa förutsättningar.
                      Sedan är det ju förstås en annan sak att vissa Corydoras tål att gå i alkaliskt vatten, men ambitionen när man håller akvariefisk skall ju vara att man skall försöka ge dem en bra miljö. Inte att ge dem en olämplig miljö bara för att de tål det.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...