Snäckskal till Multisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    Snäckskal till Multisar?

    Idag köpte jag en packe escargots både till min sambo som gärna äter
    "äckliga" sniglar och till mina kommande multisar. Dock tycker jag snäckorna ser små ut, vilken storlek skall det vara på öppningen och var kan man få tag i stora vinbergssnäckskal i sverige?

    Skall man koka snäckorna eller räcker det med att de får ligga i varmt vatten? Läste ngnstans att om man kokar de kan de kalkas ur och bli tunna och sköra.


    /Andreas
  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

    #2
    Det jag sett av "äkta" Tanganyikasnäckor är att dom är betydligt mindre än Vinbergssnäckor. Så storleken på snäckorna behöver du inte va rädd för..

    Jag hade kokat dom, om inte för att bli av med ALLT gojs "gojs" snigeln låg i..

    Smaklig måltid!!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      om man höjer kh på vattnet innan man kokar så borde väl skalen inte lakas ur eller ?
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Torstensson
        • June 2002
        • 1964

        #4
        Jag undrar vilket som lakar ut skalen mest, om det e 5 minuters kokning eller flera års badande i akvariet.. Därför har inte jag ens brytt mig om den frågan, fast din sambo kanske gör. Jag menar, skulle nu dina snäckor lakas ur måste ju hon käka en packe till!!

        Kommentar

        • sacha
          • May 2005
          • 1016

          #5
          Finns de verkligen ingen som vet nått ställe där man kan köpa snigelskal online!? ...har kollat runt men de verkar ju stenkört...

          Å här i byn verkar de inte finnas nått heller...

          Edit:Kanske e värsta grejen att börja kränga
          Tjopp...

          Kommentar

          Arbetssätt...