substratruvande malawizebror..!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterW
    • August 2002
    • 630

    substratruvande malawizebror..!

    Hej!

    Jag fick häromdagen 40 stycken malawizebror.
    Enligt ägaren var det latinska namnet "pseudotropheus zebra".

    Jag känner mig tämligen säker på att det jag fått är "Cryptoheros nigrofasciatus" - zebracikliden http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=212 .

    Vad tror ni? Inte finns det väl nån grottlekande/substratruvande malawizebra!?

    Jag tycker en sak är lite märklig, nämligen bilden till denna art på ciklid.se :




    hmmm Mina fiskar liknar zoopets zebraciklid dock

    .-.-.-.-.-Peter...
    .-.-.-.-.-Peter...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Nej den enda substratruvande cikliden som finns i Malawisjön är Tilapia rendalli http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=701 och den är inte ens en zebra-variant.
    Alla övriga är munruvare.
    Så du har nog blivit "lurad" av affären och du har nog fått sebracikliden som kommer från Centralamerika. Fotot från NCS hemsida visar också en sebraciklid, men är en odlingsform som brukar kallas för elfenbensciklid.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • PeterW
      • August 2002
      • 630

      #3
      ok! Jag fick fiskarna ihop med det 400 literskar jag ska limma om. Han hade nog i sin tur blivit felinformerad från akvarieaffären. Han hade haft fiskarna i många år, och förmodligen trott hela tiden att det var en malawizebra.

      Vad är det förresten som gör att en fisk får kallas för Zebra!?

      .-.-.-.-.-Peter...
      .-.-.-.-.-Peter...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej igen,
        "Vad är det förresten som gör att en fisk får kallas för Zebra!?"
        Ingenting, det är bara ett handelsnamn och risken för fel är därför stor - men att kalla en centralamerikansk ciklid för malawizebra är knappast korrekt.
        Aklvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...