Övertyga oss!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paula&Jimmy
    • April 2005
    • 397

    Övertyga oss!

    Hej.
    Tacksam om någon vill hjälpa till.
    Vi har ett 310L aluram kar (som vi skall göra oss av med) med malawi. Nu har vi köpt ett Juwel Rio 400L, och funderar nu på att byta sort för att kunna ha mycket växter i.
    Nu har vi eng. sjösten, om vi gör oss av med våra malawi så behåller vi stenen, men om vi ska behålla dom så vill vi ha finare sand. Det blir då svårt att fästa växter, eftersom våra älskar att gräva.
    Vi behöver nu tips och förslag om vad vi ska göra, vi har rejäl beslutsångest!!!
    Kan någon tipsa om något annat vi kan göra med vårat kar, om vi ska byta ut malawina, eller hur vi lättast löser det med att behålla malawina eftersom vi vill ha växter.
    Om någon vet någon bra sida med bilder på fina malawi-kar med växter,..

    Vi har ett sällskapskar också med mycket växter, eftersom detta också är ett Juwel Rio (dock bara 180L) så vill man kanske inte göra de två alldeles för lika..
    Hjälp någon som vill, vem som helst, alla får mer än gärna lämna åsikter och synpukter!!
    Tacksamma för svar!
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 August 2005, 16:44.
    Proffsiga amatörer (...?)


    Paulas zoon
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Jag har fått för mig att malawis och växter är en dålig kombination. Om ni vill ha växter så bör ni generellt undvika fiskar som gräver.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Paula&Jimmy
      • April 2005
      • 397

      #3
      Jo vi vet det, men man har hört om många som har växter med malawi, tänkte om man kunde lura dom på något sätt, att inte gräva upp växterna......
      Tack för svaret!
      Proffsiga amatörer (...?)


      Paulas zoon

      Kommentar

      • Johan73
        • December 2003
        • 483

        #4
        Jag har ingen erfarenhet av Malawi men har ett 400 l Rio själv med blästersand och rådasand i . Har några grävande ciklider i men det funkar bra (åtminstone än så länge). Det man kan göra för att försvåra för de grävande fiskarna är att lägga "små" stenar runt växterna så att de inte kommer åt att gräva upp dem. Bäst är förståss att satsa på lite tåligare växter, kanske fästa tex anubias och Javaormbunkar på rötter eller stenar. Som sagt vet inget om Malawi men..

        Lycka till!
        /J

        Kommentar

        • Paula&Jimmy
          • April 2005
          • 397

          #5
          Tack för svaret, det har vi som alternativ.. kanske till o med - för att det ska bli snyggare - gräva ner två skifferplattor och fästa plantan mellan, så rötterna går under plattorna..
          Tack för svaret!
          Proffsiga amatörer (...?)


          Paulas zoon

          Kommentar

          • FridaJ
            • August 2005
            • 3

            #6
            hej hej! vi har malawis och växter ihop, det funkar gaaanska bra men för att det inte ska bli flytväxter av alltihop så har vi bundit fast växterna på stenar och rötter med gummisnoddar till en början men efter ett tag så brukar rötterna växa fast runt stenarna och då kan man ta bort den annars fula men praktiska snodden. Lycka till!

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Hej, skulle man inte kunna ha växterna i små nergrävda krukor med lite större stenar i? *Gissar vilt*
              Min zoon

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                har ett gäng av denna växten.


                tyckte den va svårplanterad har 2-4mm grus så ja tog en bit skiffer borrade en massa hål i den där ja sticker ner.
                sen drar ja bara upp lite grus över skifferbiten.

                lättplanterat lossnar inte
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Paula&Jimmy
                  • April 2005
                  • 397

                  #9
                  Ursprungligen postat av FridaJ
                  så har vi bundit fast växterna på stenar och rötter med gummisnoddar
                  Tänkte bara säga att man inte ska ha rötter med malawi, det blir fel pH-värde på vattnet.. men tack för tipset i alla fall.
                  Tack till alla för hjälpen!
                  Vi har bestämt oss för att behålla våra malawi, var nyss o köpte sand och nu börjar flytten... stackars firrar som får vara i "små" bunkar nu (en på 50L o en på 12L) Men oooj vad dom ska bli glada sen när dom får flytta in i det nya stora karet med go sand att spotta runt!
                  Proffsiga amatörer (...?)


                  Paulas zoon

                  Kommentar

                  • pistmaskin
                    • February 2004
                    • 41

                    #10
                    tricket tror jag är att ha mycket växter från början.. när jag släppte ner mina fiskar så käkade dom upp mina växter på en dag.. sen fyllde jag typ karet med jättevalesneria och den växer som aldrig förr och dom har inte ens smakat på dom.. En polare kör samma koncept och det funkar kanon!
                    -375 liter BTN Malawi-

                    #Golden, zebra och guldsöm#

                    Kommentar

                    • Paula&Jimmy
                      • April 2005
                      • 397

                      #11
                      Idag kör vi med jätte vallisnera, javaormbunke, anubias, även cabomba nånting.Funkar klockrent som tidigare dom smakar inte ens på växterna. Iofs har vi mest alunocara ciklider i nu men det blir fint iallafall.
                      Proffsiga amatörer (...?)


                      Paulas zoon

                      Kommentar

                      • Luminax
                        • July 2005
                        • 378

                        #12
                        själv har jag en stor anubias och dom har inte rört den heller..
                        Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

                        Kommentar

                        • kentk
                          • January 2004
                          • 865

                          #13
                          Fy spray ??

                          Skämt och sido, jag har några malawis och de är inte roliga alls...

                          Gräver upp allt grus och spottar runt det överallt, gräver upp alla växter, käkar upp typ allt som är grönt.

                          De är dessutom kamikazefiskar då de grötar upp så mycket skit så att innerfiltret blir iensatt på nolltid så att de inte får något syre i vattnet...
                          Vision 180L

                          Kommentar

                          • Luminax
                            • July 2005
                            • 378

                            #14
                            usch då det låter inte trevligt, fast malawi är ju "kända" för att kunna bete sej på de viset.
                            Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

                            Kommentar

                            Arbetssätt...