Ps.flavus färgar inte ut.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    Ps.flavus färgar inte ut.

    Hej. Jag har sedan jul haft ett par pseudotropheus flavus i mitt 180l Malawi kar tillsammans med några socolofi,goldens och demasoni. Alla fiskar har fina färger och verkar må bra.Men min flavus hanne färgar inte ut ordentligt.Han kan dock om han vill men det sker bara ibland och då tillfälligt.Vad beror detta på?

    Han är för övrigt ca 5-6cm och äter bra och har en vad jag tror är en hona (hon har inte alls samma färger som hannen ibland får).

    Tack för svar!
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Förutsatt att pH är korrekt så beror det sannolikt på att du helt enkelt har ett så pass litet akvarie att det inte ger utrymme för alla arter att färga ut - reviren räcker inte till.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Simon B
      • January 2005
      • 395

      #3
      Ok.Det konstiga är bara att det endast är en fisk som har revir i akvariet.Trots det verkar det inte som han har hela eftersom han gräver och håller på i ena änden.


      Tack för svar!
      Mina akvarier:

      180l Sällskap
      112l SA biotop

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Jag har själv Flavus, men jag minns inte riktigt när hannarna börjar färga ut. Kanske är det så att din är lite liten än. Om den bara är 5-6 cm. Visserligen blir de inte så stora, men några cm till.
        Honorna kan likna en blek hane ibland. Det tolkar jag som en skrämd hona.
        Har din hane rejäla färger liknade den som finns på zoopets bild? Jag menar, om du har otur kan det ju vara två honor.

        Kommentar

        • Simon B
          • January 2005
          • 395

          #5
          Har mycket svårt att tro att de skulle vara två honor. Hannen får starka färger ibland när han uppvaktar den andra (vibrerar framför den). Den är också en av de tuffaste eller ja han tar inte stryk av någon om man säger så. Jag får väl hoppas att det kommer med tiden.

          Tack för svar!
          Mina akvarier:

          180l Sällskap
          112l SA biotop

          Kommentar

          • HazelCR

            #6
            Då har du ett par. Min dominerande hane är utfärgad hela tiden. De andra hanarna ibland och speciellt när de tänker ta strid med den dominerade.

            Kommentar

            • Simon B
              • January 2005
              • 395

              #7
              Han kanske inte är utfärgad så där jätte mycket på grund av att han inte har någon "rival". Hade 4st från början, tyvärr 3 hanar och en hona. Den dominerande var då mycket mer utfärgad och så. Det var när akvariet var tämligen nytt och den dominerande hannen och en hanne till dog tyvärr i någon slags epedimi efter ett tag. Den goda delen av den tradgedin är väll att jag nu bara har en ganska snäll hanne i stället för ett akvarie med "inbördeskrig" och oroligheter.

              Tack för svar!
              Mina akvarier:

              180l Sällskap
              112l SA biotop

              Kommentar

              Arbetssätt...