Scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niftigolebb
    • July 2005
    • 26

    Scalarer

    Hej
    Har tänkt innhandla några scakarer till mitt i övrigt fisktomma 150 l kar. Kan någon tala om för mig när jag kan vänta mej att dom kommer att leka?
    Hur gamla eller stora är dom när dom leker första gången?
    Hälsningar Niftigolebb
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Välkommen !

    Börja med att läsa detta :

    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Niftigolebb
      • July 2005
      • 26

      #3
      Tack för svaret.

      Det var ju tråkigt det där med att dom glömt bort yngelvården. För ca 15 år sedan hade jag ett 60 l kar med två scalarer som vid ett antal tillfällen ynglade av sig. lyckades dock aldrig få fram några yngel som överlevde. Troligen blev de uppätena av andra innevånare.
      Skall jag tolka infot på länken du gav mej som att dom skall bli ca 15 cm långa för att bli fullvuxna och villiga att leka? Hur gamla är dom då?

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Angående yngelvård så gäller det sådana firrar som odlats av folk som bara är intresserad av att tjäna stålar. Jag köpte några som sades vara strax under året och de lekte och vårdade sina yngel redan efter någon månad i akvariet. Då var de inte speciellt stora (7-8 cm).

        Rätt matade så blir de rejält stora, mina har vuxit rejält på bara nått halvår. Höjden på akvariet anses viktig för att de skall växa sig stora.

        Försök leta upp en uppfödare i trakten där du bor, fråga honom/henne om hur föräldrarna vårdat sina avkommor.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Har tänkt innhandla några scakarer till mitt i övrigt fisktomma 150 l kar.
          45cm simhöjd för skalarer och 60cm simhöjd för altum skalarer så trycka in dom i ett 150L är inte bra för dom har då inte plats att växa på.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          Arbetssätt...