Korsningar eller upplockning av andras yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Korsningar eller upplockning av andras yngel?

    Korsningsrisken bland Malawis är ibland stor beroende på vilka arter man har tillsammans, men också beroende av om man har någon ensam hane utan egna honor. Det känner jag till, men....

    ...är det vanligt att en hona plockar upp en annan honas yngel i sin mun? Jag tänker då på honor som lekt med enbart någon dags mellanrum? Jag undrar eftersom jag tror att jag råkat ut för just detta.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är nog inte så vanligt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • HazelCR

      #3
      Jag håller denna kull separat, men det ser ut som ca 10 riktiga flavus yngel o ch 2 trewavasae-yngel, en mörk hane-MC och en hona, orange.

      Något orange yngel ska det definintivt inte vara eftersom det är en flavushona som spottat.

      Det förekommer väl också att hanar blir så till sig vid en lek av ett annat par att de vill vara med i en trekant, eller? Kan det vara det som skett?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Såg du flavus-leken? Det kan ju vara en annan hane som lekt av flavus-honan.

        Det förekommer väl också att hanar blir så till sig vid en lek av ett annat par att de vill vara med i en trekant, eller?
        Jodå, s.k. sneakers är inte speciellt ovanliga.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • HazelCR

          #5
          Nej, jag såg inte flavusleken.

          Men , sneakers kan det bli så, när det finns gott om trewavasae-honor. De hanarna har tjejer att flirta med.

          Kommentar

          • Tom_N
            • July 2005
            • 76

            #6
            jag har varit med om att min gamla venustus hanne gjorde 2st kalingono honor på smällen! när jag plockade upp all fisken för att jag skulle sälja de så spottade hon ut alla ynglena i påsen de hade fortfarande gulesäcken kvar..

            //tom

            Kommentar

            Arbetssätt...