Växter och fiskar till ett malawiakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jokkep
    • July 2005
    • 8

Växter och fiskar till ett malawiakvarium

Har ett akvarium på 540 l med 15 st L. Caeruleus "golden" och två ganska stora malar. Akvariet är endast inredd med en massa lavastenar och grus.

Jag skulle vilja ha mycket växter, så lite tips på växter som går ihop med de här fiskarna (har hört att det inte ska vara många) hade inte varit fel.

Sen skulle jag vilja ha i några mer arter av malawiciklider, har funderat lite på Nakantenga-zebra, Chilumba-zebra, rödzebra, koboltzebra, Grön malawiciklid och liknande, men vet inte alls hur dom går ihop och hur många olika arter man ska ha.
  • Anna_84
    • May 2005
    • 86

Ursprungligen postat av jokkep
    Har ett akvarium på 540 l med 15 st L. Caeruleus "golden" och två ganska stora malar. Akvariet är endast inredd med en massa lavastenar och grus.

Jag skulle vilja ha mycket växter, så lite tips på växter som går ihop med de här fiskarna (har hört att det inte ska vara många) hade inte varit fel.

Sen skulle jag vilja ha i några mer arter av malawiciklider, har funderat lite på Nakantenga-zebra, Chilumba-zebra, rödzebra, koboltzebra, Grön malawiciklid och liknande, men vet inte alls hur dom går ihop och hur många olika arter man ska ha.
    Vad det gäller växter är det ofta svårt till malawi pga allt grävandet, jag har just nu en hög växt med lite större blad (kommer för tillfället inte på vad den heter) Och än så länge fungerar den bra. Egentligen tycker jag det är rätt snyggt utan några växter alls till malawi för de är såpass färgstarka i sig själv.

Jag har två stycken golden, en rödzebrahane, två ob sebror, två compressiceps och en mal...Dom fungerar bra i färgblandning tycker jag.
    // Anna
    AnnaAndersson84@hotmail.com
    http://hem.bredband.net/anna_84/
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=375021

Kommentar

• heljis
      • June 2003
      • 1150

Växter som funkar med malawi brukar sägas vara vallisneria (finns faktiskt i malawisjön, men inte där golden lever), crinum, anubias och javaormbunke. Men som Anna säger, problemet med växter kan vara att de blir uppgrävna. Jag har själv en crinum i mitt 375liters malawi, men den ska bort. Akvariet är snyggare med enbart lavasten och blästersand.

Jag är lite osäker på vilka fiskar det är du radar upp, men jag antar att de du kallar olika sorters zebror är olika M. zebra? Jag har M. zebra "nakhantegna red top" tillsammans med golden, fungerar jättebra. Jag har även M. esthreae (röd zebra) med dem och har aldrig haft några problem. Däremot funderar jag på att byta in "red top" och mina Ps. sp. "acei" mot fler golden, röd zebra och ev. några "maingano". Ju färre fisksorter desto finare!

Lycka till!
      Martin Heljedal

They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

Kommentar

• Simon B
        • January 2005
        • 395

Jag har Javaormbunkar i mitt kar med l.Careuleus,ps.socolofi,ps.demasoni och ps.flavus. Eftersom mina sitter på stenarna eller i mellan klarar dom sig fint.

När det gäller fiskarna har jag bara erfarenhet av en sort (grön malawiciklid) såvida det är pseudotropheus flavus som jag tror. Flavusen har i alla fall funkat med golden för min del. Jag tror dock inte du skall ha för många hannar av flavusen (grön malawiciklid), de verkar nämligen vara rätt aggressiva sinns emellan.
        Mina akvarier:

180l Sällskap
        112l SA biotop

Kommentar

• Raven
          • February 2005
          • 15385

kan man inte bara ta en skifferbit borra hål och plantera till exempel en anubias där som då skyddas av skiffret ?
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Luminax
            • July 2005
            • 378

Kolla på mina bilder i zoonen har ingen aning om vad den heter men den funkar väldigt bra till mina malawis.
            Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

Kommentar

Arbetssätt...