Problem med Ps.Saulosi & Ps. Flavus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Serious
    • April 2005
    • 109

    Problem med Ps.Saulosi & Ps. Flavus.

    Tjena!
    Jag köpte 6st (2+4) VF Ps. Flavus får 2 veckor sen, jag har 5st (2+3) VF Ps. Saulosi sen tidigare & allt verkade bra tills jag upptäckte att ena Flavus hanen (outfärgad) har brunaaktiga sår precis vid partiet mellan gälarna på undersidan & lite längre bak. Jag har nu sett att min dominanta & helt utfärgade Saulosi hane är på han & biter just där. Idag såg jag även att 2 Flavus honor har liknande sår fast lite mindre. Vad kan man göra?

    Sen har jag en annan fråga, mina Saulosi honor (3st) som jag har haft 1 1/2 månad, har fått svarta sotfläckar över hela kroppen, vad kan det bero på? Jag matar med Räkmix & vegetabiliskt flingfoder.

    Tack på förhand!

    Mvh Daniel
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486
  • HazelCR

    #2
    Vilken storlek har dina fiskar, är det fullvuxna fiskar?
    Om dina flavusar är fullstora, så borde de inte ta stryck, iaf inte hanarna.
    Om flavusarna är mindre och ej fullvuxna, så skulle jag prova med att flytta om stenar mm i akvariet för att bryta gamla revir.

    Kommentar

    • Serious
      • April 2005
      • 109

      #3
      Ursprungligen postat av HazelCR
      Vilken storlek har dina fiskar, är det fullvuxna fiskar?
      Om dina flavusar är fullstora, så borde de inte ta stryck, iaf inte hanarna.
      Om flavusarna är mindre och ej fullvuxna, så skulle jag prova med att flytta om stenar mm i akvariet för att bryta gamla revir.
      Tack för svaret!
      Flavus hanarna är vuxna men honorna är mindre men vuxna, Saulosi hanen som är agressiv är mindre än båda flavus hanarna. Såg precis att även Saulosi honorna är på Flavus honorna, 2 honor tryckte upp en Flavus hona mot glaset & bet precis under gälarna där såren är. Det verkar ju som dom 2 arterna inte riktigt går ihop. Är det nån mer som har erfarenhet av just detta?

      Mvh Daniel
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Kanske har du otur med ditt fiskval, båda sorterna är ju små tuffingar och ganska så lika till utseendet, t.ex. teckningsmönstret. De tillhör även Pseudotropheus båda två.
        Skriv gärna och tala om hur det fungerar i fortsättningen!
        Om det inte fungerar med ommöblering så skulle jag försöka med fler fiskar. Jag gissar att du inte har så många i ditt akvarium.

        Kommentar

        • -mapa-
          • March 2005
          • 128

          #5
          jag hade bara haft kvar Flavusarna
          MVH MARCUS.... -MAPA-
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=374885

          Kommentar

          • Serious
            • April 2005
            • 109

            #6
            Ursprungligen postat av HazelCR
            Kanske har du otur med ditt fiskval, båda sorterna är ju små tuffingar och ganska så lika till utseendet, t.ex. teckningsmönstret. De tillhör även Pseudotropheus båda två.
            Skriv gärna och tala om hur det fungerar i fortsättningen!
            Om det inte fungerar med ommöblering så skulle jag försöka med fler fiskar. Jag gissar att du inte har så många i ditt akvarium.
            Jag har inte hunnit möblera om pga av massa annat men jag tycker det går lite bättre nu men dom slåss fortfarande. Du har rätt, jag startade upp akvariet för precis 2 månader sen & har bara 16st ciklider i ett 540l, så det är lite för lite.
            Det är så svårt då jag verkligen inte kan tänka mig att sälja eller lämna tillbaka den ena arten, men måste jag senare så måste jag. Jag har tänkt & fixa "Golden", dom är både billiga & snygga. Kommer den arten gå ihop med tuffingarna?
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

            Kommentar

            • HazelCR

              #7
              Golden och Flavusar har jag haft i samma akvarium utan problem. Golden är inte alls revirhävdande, vilket Flavushanar är. Golden får helt enkelt flytta på sig, mina blev bara bortmotade inte förföljda ...

              Kommentar

              • Serious
                • April 2005
                • 109

                #8
                ok tack för svaren!
                Jag ska dra ner till Aquarium Malawi här i örebro & snacka med dom. Det lutar just nu åt Golden.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

                Kommentar

                • mattsson
                  • December 2004
                  • 115

                  #9
                  tja!
                  fläckarna beror på fodret troligen flingorna. struna i flingorna ett tag så försvinner fläckarna! ha de
                  gone fishing...

                  Kommentar

                  • Serious
                    • April 2005
                    • 109

                    #10
                    mattsson
                    jo jag prövade & ta bort flingorna helt & det blev bättre. Är det nån som kan tipsa om ett bra helt vegetabiliskt flingfoder utan spirulina (stavning?) i?
                    Jag köpte 5 st White top afra för 2 veckor sen & efter det så har bråket lugnat sig, afrorna lekte efter 5 dagar så nu är allt toppen!
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

                    Kommentar

                    • HazelCR

                      #11
                      Hur har det gått? Vilka förändringar gjorde du?

                      Har du både Saulosi och Flavus kvar i samma akvarium?

                      Kommentar

                      • Serious
                        • April 2005
                        • 109

                        #12
                        Tjena HazelCR!
                        Som jag skrev tidigare så köpte jag till 5 st White top afra (2+3)& det lugnade ner sig betydligt efter det, dock har 2 white top afra honor dött när om tuggat eftersom hanen har blivit extremt aggresiv mot honorna efter lek. Hanen fortsätter att vilja leka men honan är inte intresserad & dra sig undan, efter ett tag så blir dom helt sönder bitna & dör sedan. Har du nån liknande erfarenhet av nån malawi art? Men annars är allt toppen Saulosi leker hela tiden, samma med flavus. Nu på torsdag ska jag köpa 2-3 st nya white top afra honor om Aquarium Malawi lyckas få tag på några + en till art.

                        Mvh Daniel
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

                        Kommentar

                        • HazelCR

                          #13
                          Ursprungligen postat av Serious
                          Tjena HazelCR!
                          Som jag skrev tidigare så köpte jag till 5 st White top afra (2+3)& det lugnade ner sig betydligt efter det, dock har 2 white top afra honor dött när om tuggat eftersom hanen har blivit extremt aggresiv mot honorna efter lek. Hanen fortsätter att vilja leka men honan är inte intresserad & dra sig undan, efter ett tag så blir dom helt sönder bitna & dör sedan. Har du nån liknande erfarenhet av nån malawi art? Men annars är allt toppen Saulosi leker hela tiden, samma med flavus. Nu på torsdag ska jag köpa 2-3 st nya white top afra honor om Aquarium Malawi lyckas få tag på några + en till art.

                          Mvh Daniel

                          Jo, nog kan hanarna bli alltför tuffa mot honorna. Det har jag varit med om många gånger.
                          Det sägs att man skall ha en hane eller tre eller fler, aldrig två. Kanske kan du göra den förändringen också, ytterliggare en white top afra hane, så att hanarna blir mer upptagna med att bråka sinsemellan.

                          Om hanen är för tuff efter lek, tycker jag att du skall plocka bort honan till ett yngelkar, så att hon får lugn och ro. I det normala fallet vill iaf jag vänta 2-2,5 veckor innan jag flyttar en tuggande hona, men om honan får det för tufft, så att hon kan gå ihjäl eller bara blir jagad till trådsmål, så är det bättre att flytta henne tidigt. Tyvärr kan det ju bli svårt att få tillbaks henne till hanarna, om hon varit borta länge. Men om hanarna har ihjäl som det är nu, så har du inte mycket att välja på.

                          Lycka till.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...