Metriaclima sp. Msobo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bergaren
    • October 2003
    • 29

    Metriaclima sp. Msobo

    Hej min hona Metriaclima sp. Msobo har yngel i munnen, nu tänkte jag höra.
    Hur skal man göra om man vill odla upp dom, skall man låta dom vara kvar, eller skall man starta upp ett nytt akvarium och försöka få yngeln dit och hur?
    Hur populär är dom i zoobutikerna, om man vill sälja dom sen
    mvh Tobias
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har man gott om gömställen (framförallt småsten) i huvudakvariet så brukar en hel del yngel klara sig, men normalt sett så brukar man flytta honom till ett yngelkar när hon har ruvat ca. 2-3 veckor.
    Att flytta honan är ett klart stressmoment - speciellt om det är mycket inredning i akvariet. Lättast är att göra det på natten när fiskarna sover. Man går då in i det mörka rummet- tänder en ficklampa och letar reda på honan (omöjligt om hon sover i en grotta) och håvar kvickt upp henne. Sedan är det ju alltid en risk att hon blir jagad när hon släpps tillbaka.
    Hur efterfrågan är har jag ingen aning om - men honorna är ju snygga så om bara yngelen ges bra foder så de får fin färg så borde det i alla fall gå att sälja dom.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • bergaren
      • October 2003
      • 29

      #3
      Tack för hjälpen Kjell, har ju en hel del lavasten på botten så det blir nog en del svordommar. men kanske skall pröva med att låta dom vara kvar i karet. Blir väl nån som överlever.

      // Tobias

      Kommentar

      Arbetssätt...