Nybörjare- Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jlj
    • May 2005
    • 12

    Nybörjare- Ciklider

    Hej,

    Jag har ett nytt akvarium, på 180l. Funderar på ciklider efter att ha sett fina akvarier här som folk har. Nu vet jag att mitt är i minsta laget, men jag är intresserad av tips på vilka afrikanska ciklider ni skulle rekommendera. Hur många fiskar tror ni på? Eftersom jag är nybörjare bör det väl inte vara några allt för svårskötta sorter. De akvarier jag tyckt mest om är ganska rena på inredning, sparsmakade helt enkelt och med lite saltvattens känsla över dem.

    undrar Johan
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    I så små akvarium tycker jag att du skall satsa på en rehjäl kolloni med snäcklekarna neolamprologus multifaciatus. De vill ha en massa snäckor att bo i och fin sand så att de kan gräva. Lita inte på bilder på nätet, inga bilder gör denna charmiga fisk rättvisa.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • cool
      • October 2002
      • 1869

      #3
      och vill du ha det där lilla saltvattenskänslan så släng i nåra kalkstenar och julidochromisar
      Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
      NY MSN:t__skate@hotmail.com
      Skorpion och amfibie fantast

      Kommentar

      • Simon B
        • January 2005
        • 395

        #4
        Jag har golden bla annat i mitt 180l och det funkar helt ok.En liten hona på ca 4-5cm har redan yngel i munnen.

        Lycka till!
        Mina akvarier:

        180l Sällskap
        112l SA biotop

        Kommentar

        • figo
          • October 2004
          • 480

          #5
          Kanske ett par Hantelciklider?
          De fick bli mina första ciklider.
          m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

          Kommentar

          • jlj
            • May 2005
            • 12

            #6
            Ok, tack för svar. Golden verkar ju vara inkörsporten för många som börjar med ciklider. Neolamprologus multifaciatus är ny för mig ska kolla upp den! julidochromis är fina, men håller de inte sig ganska långt ner i akvariet? Har lånat Ad Koonings bok, men den är lite svår att ta sig igenom. Saknar ett art register som är mer överskådligt, i vissa tabeller finns fiskar med som inte finns i texten och viseversa... Att sen vissa arter ser olika ut beroende på vilken udde i tex Malawisjön de finns gör det inte lättare att välja :-) Nå skam den som ger sig.

            Kommentar

            • -mapa-
              • March 2005
              • 128

              #7
              Jag har två golden och dom växer sk.t fort
              MVH MARCUS.... -MAPA-
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=374885

              Kommentar

              Arbetssätt...