Leptosoma-mobbing

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo

    Leptosoma-mobbing

    Häpp.

    Har fastnat mer och mer för Tanganyika och har i nuläget en grupp om tolv C. leptosoma Utinta Fluorescent i ett 600-liters kar. 6 hannar (tydliga), en liten knappt utfärgad hanne samt fem honor. Har köpt dem i två omgångar, därav en lite skev könsfördelning. Trots att karet är två meter långt och relativt väl inrett med egengjutna klippor i betong så är det nästan alltid bara två hannar som visar sig. De är visserligen granna (otroligt), men jag vill ju gärna ha fram de andra 10 firrarna från bakgrunden. Så fort de visar nosen så får de däng.

    Har jag för få för den storleken på karet och bör köpa fler? Eller ska jag möblera om karet (relativt öppet så att de ser varandra)? Något annat tips?

    För övrigt går det några snäcklekare på botten samt ett gäng petricola lite överallt. Tänker framöver komplettera med någon Julle också.

    Hilsen,

    Patrik
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    När jag hade problem med mobbing hos mina leptos så isolerade jag den dominerande hannen i en yngelkasse modell större i ett par veckor. När jag släppte tillbaka honom hade terrorbalans infunnit sig och alla tre levde sida vid sida alla lika vackra under lång tid. Om det går att genomföra med så många hannar vet jag inte, men prova vet jag.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Tackar för tipset. Kanske kunde ta båda de dominerande hannarna och göra samma sak, men i varsin kasse. Om jag nu kan fånga dem alls, med alla gömställen...

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Man får vara finurlig. Jag upptäckte att den dominanta hannen i mitt kar simmade in i samma skreva varje gång jag försökte att fånga honom. Då satte jag en håv i skrevan som låg ett par da´gar innan jag försökte. Vid första försöket att fånga honom simmade han rakt in i håven. Men innan dess hade jag gått bet på många andra metoder.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Malplacerad
          • April 2005
          • 257

          #5
          Smart idé tropfrog. Ska komma ihåg den
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Mm, det var slugt med håven. I växtkar har jag en bra metod att fånga fisk utan att riva upp karet: pilsnermetoden. Man gör helt enkelt en mjärde av en pet-flaska modell större (kapar toppen och vänder den inåt). Lägg sedan lite favoritmat i den och ned i karet. Tag en pilsner och kika på när firrarna simmar in. Upprepa tills karet är tomt eller pilsnern är slut.

            Provat den i Tanganyika-kar också, funkar på snäckskalslekare, Jullar och annat bottenlevande, men Cyprisar gillar inte så trånga utrymmen. Fick någon enstaka Cypris bara.

            Tror du det hade funkat att skaffa några till, inklusive en/två hannar som är större än de jag har? Tänker att det kunde rubba rangordningen och ställa till en rörelse i karet.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Det kan fungera, inget jag testat dock. Om man lyssnar på en känd akvariehandlare i västra sverige så kan man inte ha för många leptosomahannar i samma kar. Men som sagt: jag har ingen egen erfarenhet.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #8
                Tror jag satsar på fler Cyprisar då. Har letat mer på nätet och sett rekommendationer om 20 djur i en grupp, och eftersom jag har plats så får det bli så. Får försöka hitta några hannar som är större än de jag har också.

                Har även klurat på att släppa ner några Jullar i karet. Troligen kommer de att ta revir där Cyprisarna gömmer sig nu, så då blir de utjagade. Vid utfodringen så är det i vart fall tillräckligt många för att de dominanta hannarna inte ska hinna jaga någon enskild firre för länge. Men - jag börjar med fler Cyprisar! Sanslöst vacker firre!!

                Tack för tipsen!

                Mvh

                /P

                Kommentar

                Arbetssätt...