Frågor om Palettciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queridan
    • May 2005
    • 32

    Frågor om Palettciklider

    Hej, har fått lite svar angående paletter innan, men anser fortfarande att jag behöver veta mer.

    Mina paletter är nu ca 4 cm långa, jag har läst att de kan bli 11 cm, stämmer detta, och isåfall, hur gamla är mina paletter? och hur gamla är de när de börjar leka?

    vem är det som tar initiativet till lekandet, hanen eller honan?

    Är det vanligt att honor jagar varandra runt om i akvariet, mina har en tendens att göra detta (har två par), det ser dock aldrig aggressivt ut?

    Honorna tenderar också att simma bredvid varandra med böjd kropp, är detta aggressivt beteende, och isåfall, vad kan man göra åt det?

    Tacksam för svar, kanonforum det här.
  • erland
    • June 2003
    • 410

    #2
    Jag skall försöka mig på att svara lite utifrån mina egna erfarenheter, jag har haft palettlekar med två palettpar tidigare har dock inga paletter för tillfället.

    Jag skulle gissa att honan var ca 4 cm när hon lekte första gången och hanen kanske 1-2 cm längre. Vad gäller honan så var hon dock i den storleken när jag skaffade henne så det kan hända att de kan leka ännu tidigare. Vad gäller åldern så vet jag inte eftersom jag inte haft fiskarna sen de var yngel.

    För mig så kändes det alltid som att det var honan som försökte locka hanen till lek och inte tvärt om. Detta tror jag är lite ovanligt eftersom det i de flesta övriga arter för mig alltid varit hanen som åkt omkring spänt sig och försökt göra till sig för att locka honan till lek.
    Jag är dock inte säker på att jag uppfattat alla lek signaleran rätt.

    Honans beteende när hon åker om kring och böjer på kroppen tolkade jag ungefär som att hon försökte säga "Titta vilken vacker röd och fin rumpa jag har". Honorna kunde göra det både mot varandra men sen framför allt så brukade de för mig simma omkring framför hanen och "vifta" på rumpan på detta sätt.

    Vid leken så var den lekande honan ofta väldigt aggressiv mot den hona som inte lekte. Det var då inget tvivel om att det handlade om aggression för så fort den icke lekande honan visade sig så gjorde den lekande honan ett snabbt aggresivt anfall och jagade iväg henne. Det handlade här inte om att de åkte omkring och viftade på rumpan utan det var mer att hon jagade bort inkräktaren så fort hon fick syn på den. Själva viftningen på rumpan beteendet har jag inte tolkat som aggressivt utan mer att de vill visa hur vackra och fina de är.
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog

    Kommentar

    • Malplacerad
      • April 2005
      • 257

      #3
      Erland är säkert inne på rätt spår ang inviterna, i mitt fall så är det också honan som tycks locka den "tröga" hanen till lek

      Det lustiga är att jag har 2 små krukor i akvariet och de håller till i båda med jämna mellanrum, kanske har svårt för att bestämma sig för vart de vill flytta in?

      En annan fråga går paletter ihop med småarter av av andra ciklider typ:
      Labidochromis: freibergi, perlmutt, golden och arter av Melanochromis, likomapärlan, johanni osv?
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

      Kommentar

      • Queridan
        • May 2005
        • 32

        #4
        Tack så mycket för svaren.

        Har dock fortfarande några undringar; Hur stora (ca) blir de innan de börjar leka?

        Just nu matar jag med frysta larver och flingfoder, finns det något annat foder som kan få fiskarna att växa snabbare?

        Mina paletter är ca 4 cm långa, hur gamla är de?

        Det snackas mycket om levande foder, vad består detta av? och hur får man tag på det?

        Tacksam för svar
        Senast redigerad av Queridan; 16 May 2005, 12:49.

        Kommentar

        • MEW
          • March 2005
          • 43

          #5
          Man kan inte avgöra exakt hur stora de ska vara när de börjar leka. Men kanske runt 5cm som minst.

          Rödamygglarver finns för ca 20kr och det gillar mina paletter.

          Åldern kan man inte avgöra.

          Levande foder får någon annan svara på, har inte så mycket erfarenhet av det.

          MVH MEW

          Kommentar

          • heljis

            • June 2003
            • 1150

            #6
            Ursprungligen postat av Malplacerad
            En annan fråga går paletter ihop med småarter av av andra ciklider typ:
            Labidochromis: freibergi, perlmutt, golden och arter av Melanochromis, likomapärlan, johanni osv?
            Palettcikliden är en fisk som lever i floder i Afrika. Relativt surt och mjukt vatten.
            De andra arterna du räknar upp lever i malawisjön. Hård och basiskt vatten.
            Så nej, de passar inte ihop. De överlever säkert tillsammans, men du kommer hela tiden ha en fisk som överlever istället för att trivas.

            MEW: Levande foder. Infusorier, artemia, mygglarver, daggmaskar, bananflugelarver osv.. Vet folk som använder akvariefiskyngel till sina större rovfiskar. Fråga i din akvarieaffär, de flesta brukar ha iaf artemiaägg.
            Martin Heljedal

            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

            Kommentar

            Arbetssätt...