Blanda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    Blanda?

    Kan man blanda Afrikanska och Amerikanska ciklider likaså Tanganyika och Malawi?

    MSP
    Oscar Cederqvist
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Både malawi och tanganyika ciklider är afrikanska ciklider. Titta på en afrika karta så ser du själv. Att blanda amerikanska och afrikanska ciklider är ingen höjdare då de behöver väldigt olika vatten för att trivas. Men att blanda malawi och tanganyika kan funka beroende på vilka arter du väljer. Men varför blanda?? Det finns alla färger du kan tänka dig i både malavi och tanganyika. Jag tycker inte att du skall blanda.
    MVH
    Magnus

    min zoon

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Okej, att de var Afrika båda två visste jag. Men att blanda är ingen höjdare har jag förstått. Tack.

      MSP
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        Man kan ha två utgångspunkter när man sätter ihop ett akvarium.
        1/ Man vill ha det biotopriktigt, dvs enbart arter som kommer från ungefär samma typ av biotop. Dock bör noteras att enbart för att de kommer från samma biotop behöver det inte innebära att de passar ihop i samma akvarium, därför bör man även i biotopakvarier även tänka på att inte blanda t.ex. stora rovfiskar ihop med småfisk, aggressiva ihop med fredliga etc.
        2/ Man blandar ihop fiskar som kommer från olika miljöer. Här måste man även då tänka på samma sak som för biotopakvarier, men även på sådant som om de normalt lever i samma typ av vatten - t.ex. stillastående eller rinnande, och/eller att de kommer från vatten med ungefär samma pH-värde.
        Detta har dock inte så mycket med att göra med om de kommer från Afrika eller den Amerikanska kontineneten. T.ex. är ju pH-värdet i Centralamerika ungefär desamma som i Malawi- och Tanganyikasjön (dvs högt), samtidigt som pH-värdet i Sydamerika och i delar av västra Afrika är relativt lågt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell


        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Okej, det låter ju logiskt. Tack Kjell.

          MSP
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          Arbetssätt...