min malawi har börjat "tugga" efter ph höjning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torbjorn
    • March 2004
    • 49

    min malawi har börjat "tugga" efter ph höjning

    Ville bara berätta att efter att en av mina golden har börjat tugga bara ett par timmar efter att jag höjde ph till 8.3 med bikarbonat. Alla mina fiskar verkade slöa och gömde sig mest på botten, jag hade då ca 7.5 i ph och jag tror jag hade ganska mycket amonium. Jag byte 1/3 av vattnet och tillsatte en påse bikarbonat 40 g (250l) och ph stack iväg till 8.3. Efter typ 2 timmar verkade alla fiskar bra mycket piggare och nu simmar de runt och äter på alla prylar i karet. Sen såg jag att en hona tuggar med en påse under hakan som inte var där tidigare!

    Jag kan ju tilläga att anledning att det rekommenderas att man gör ett vattenbyte innan man tillsätter bikarbonat är att amonium omvandlas till amoniak då ph't stiger, jag hittade inte den infon här i forumet..

    Jag väntar dock fortfarande på att min algätare ska piggna till, jag har haft problem med döende plecos men jag tror nu att det beror på följande..

    Jag har haft lågt KH och då gör bakterierna som äter amoniak att ph sjunker väldigt enkelt, vilket orsakar att amonium bildas och jag tror inga bakterier äter amonium (?) så jag får mer och mer amonium och fiskarna mår sämre. Om jag har högt KH så neutraliseras ph sänkningen som bakterierna orsakar och ph ligger stabilt och bakterierna har gott om amoniak att äta.

    Nu måste jag bara fixa ett KH test så jag kan se när jag måste tillsätta mer bikarbonat för att den redan tillsatta måste väl gå i nitrifikationsprocessen.
    Senast redigerad av Torbjorn; 08 May 2005, 22:42.
  • Torbjorn
    • March 2004
    • 49

    #2
    jaha idag var kulan under fiskens haka borta och tuggandet har upphört... kanske hade hon bara satt i halsen.

    Kommentar

    Arbetssätt...