Yngel på gång.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    Yngel på gång.

    Hej.Min pseudotropheus socolofi har haft yngel i munnen i 21 dagar nu.Jag satte in den i ett annat 89l med en temperatur som tyvärr bara håller ca 22 grader.Hon håller sig gömd hela tiden men verkar ändå inte slö.Enligt en bok jag har ska hon släppa ut ynglen dag 21.Stämmer detta?

    Och så undrar jag om jag ska ha kvar mitt filter i karet?
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är lite väl kallt och det kan faktikst bli problem.
    Att det tar längre tid i så kallt vatten är dock helt normalt efterom äggen/larverna utvecklas långsammare ju kallare vattnet är.
    Vad gäller filtret förstår jag inte vad du menar - varför skulle det inte kunna vara kvar?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Paula&Jimmy
      • April 2005
      • 397

      #3
      Jag har också tänkt på det med filter, ynglena sugs väl in där? Hur kan man göra för att undvika att det händer? Väntar yngel med min perlmutt..
      Proffsiga amatörer (...?)


      Paulas zoon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Rent allmännt så är ju munruvares yngel ganska stora när de släpps ut och det är därför liten risk för att de skall sugas in i ett filter.
        Fast utan att veta vad det är för typ av filter, hur stort det är, storleken på insugshålen, punpens effekt etc. är det omöjligt att ge något svar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Paula&Jimmy
          • April 2005
          • 397

          #5
          Jag tänkte flytta henne till ett kar med ett fluval1 i.... kommer antagligen bygga ett eget på ca 50 L
          Proffsiga amatörer (...?)


          Paulas zoon

          Kommentar

          • Simon B
            • January 2005
            • 395

            #6
            Jag har ett slags fluval i det.Förmodligen minsta sorten tror jag.Inte särskilt starkt om man har det på lägsta effekt vilket jag har.Försöker också hålla uppe temperaturen genom att hälla i varmt vatten.Det är dock inte alls effektivt.Finns det risk att ynglen dör under mina förhållanden?

            Tack för svar!
            Mina akvarier:

            180l Sällskap
            112l SA biotop

            Kommentar

            • Simon B
              • January 2005
              • 395

              #7
              Hurra!

              Hurra!Hon har släppt ut dem.Går nu tillsammans med mina tre lite äldre demasoni yngel,som dessvärre redan spelar lite "boss".Vad ska jag nu göra för att få dem att överleva?

              Tips på mat,ändringar o mkt mer är väldigt välkommet. Övriga komentarer och egna erfarenheter mottages varmt.

              Förutsättningar: 89l. ca 22grader. fluval 2 filter. en del sten. Engelsk sjösten (bottensubstrat). 3 växter (anubias, valisinera).Ph ca 7 - 7,5.

              Fisk:3st 1cm demasoni, mellan 5-10 nyutsläppta socolofi.


              Tack för alla svar!
              Mina akvarier:

              180l Sällskap
              112l SA biotop

              Kommentar

              Arbetssätt...