Ps. Saulosi hona som kliar sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Jag vet inget om vad salttabletter innehåller - kanske t.ex. något bindningsmedel som inte är så hälsosamt, men som sagt jag vet inte.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Serious
      • April 2005
      • 109

      #17
      ok men jag köpte det i en akvarie butik så det borde ju inte vara nån fara men men
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

      Kommentar

      • Serious
        • April 2005
        • 109

        #18
        Jag satt i 2dl/100 igår, har gjorde vattenprov igår på Ph:8,5 & KH:12 & Nitrit:0 idag. Nu till problemet, fiskarna står mycket vid ytan & "äter" luft, jag trodde det var syrebrist så jag satt in så dom får extra syre men det blev inge bättre, ska jag göra ett vattenbyte igen eller vad gör jag?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

        Kommentar

        • aqua J
          • March 2005
          • 275

          #19
          Ursäkta om jag lånar tråden lite, men när du säger klia sig, menar du då att de står och skubbar sig mot botten, eller mer att de "knixar till" och stryker sig mot saker? Mina ciklider (Palett och Boliviansk fjäril) gör just så, de knixar emot botten, rötter osv, men jag kan inte se några spår av parasiter på huden på dem. Är detta kanske ett beteende de har pga för låg saltkonc i vattnet? Jag har inget salt i alls. Jag har ett sällskapskar med sorter från olika världsdelar, hur mycket grovsalt ska jag ha i så att alla fiskar tål det? Har inga Corydoras, men Långsträckta pansarmalar och vet inte om de är känsliga mot salt? På mitt salt står det att det innehåller klumpförebyggande medel, är det farligt för fiskarna?






          Kommentar

          • Serious
            • April 2005
            • 109

            #20
            aqua J
            Dom knixar till & stryker sig mot botten & stenar precis som dina ciklider.

            Mvh Daniel
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

            Kommentar

            • aqua J
              • March 2005
              • 275

              #21
              Jahaaa.... Skönt att kanske kunna utesluta hemska parasiter då! Kan jag köra 2 dl/ 100 liter jag med? (Blir 0,2% konc va?) Tror du växterna tar stryk av denna konc.? Jag byter 50% vatten/vecka, ska jag tillföra salt för utbytt mängd då?






              Kommentar

              • Serious
                • April 2005
                • 109

                #22
                Du frågar fel man, jag är nybörjare så jag vet inte vilken salt konc dina fiskar trivs bäst i tyvärr, men 2dl/100l blir konc 0.2%, ja du ska tillsätta saltet vid vattenbytet. 50% i veckan låter mycket, jag kör med 30% vilket är säkrare.

                Mvh Daniel
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

                Kommentar

                • elinor
                  • February 2003
                  • 1323

                  #23
                  Ursprungligen postat av aqua J
                  Jahaaa.... Skönt att kanske kunna utesluta hemska parasiter då! Kan jag köra 2 dl/ 100 liter jag med? (Blir 0,2% konc va?) Tror du växterna tar stryk av denna konc.? Jag byter 50% vatten/vecka, ska jag tillföra salt för utbytt mängd då?
                  Om du ska ha salt i ska du inte ha sådant med klumpförebyggande medel. Följ de rekommendationer ang saltsort som Kjell gav i tråden:
                  Använd vanligt grovsalt istället för dyrt Extozon eller speciella salttabletter - för malawi funkar det lika bra och är betyudligt billigare än dyrare salter. Du kan använda upp till 2 dl per 100 liter vatten.
                  Och man skall tillföra salt för utbytt mängd... annars blir salthalten bara högra och högre. Och man behöver inte ta 2 dl per 100 liter vatten i ditt fall skull jag kunna tro. Ta det lite lugnt med saltningen så får du se om det blir någon förbättring..
                  Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                  Kommentar

                  • aqua J
                    • March 2005
                    • 275

                    #24
                    Bytte vatten nu men struntade i saltet. Ser att det är fler fiskar som knixar emot saker, både Kejsartetrorna och Rosentetrorna + cikliderna. Mår de dåligt av att det fattas salt, eller ska man låta dem klia sig lite? Om det är obehagligt för dem kanske man ska salta.... men då får man väl hålla på med det jämnt hädanefter, eller kan man köra en "kur" som sedan mattas av iom varje veckovattenbyte? Kanske kan ta 0,5 dl salt/100 liter och sedan låta det lakas yu vecka för vecka?






                    Kommentar

                    • Serious
                      • April 2005
                      • 109

                      #25
                      [QUOTE=elinor]
                      Ursprungligen postat av aqua J
                      Och man skall tillföra salt för utbytt mängd... annars blir salthalten bara högra och högre. Och man behöver inte ta 2 dl per 100 liter vatten i ditt fall skull jag kunna tro. Ta det lite lugnt med saltningen så får du se om det blir någon förbättring..
                      Shit jag gjort bort mig skapligt, jag tillförde 2dl/100l för hela 540l, jag gjorde ett delvatten byte på 30% idag. Vad gör jag nu för att inte salthalten ska öka?

                      Mvh Daniel
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

                      Kommentar

                      • elinor
                        • February 2003
                        • 1323

                        #26
                        [QUOTE=Serious]
                        Ursprungligen postat av elinor
                        Ursprungligen postat av aqua J
                        Och man skall tillföra salt för utbytt mängd... annars blir salthalten bara högra och högre. Och man behöver inte ta 2 dl per 100 liter vatten i ditt fall skull jag kunna tro. Ta det lite lugnt med saltningen så får du se om det blir någon förbättring..
                        Shit jag gjort bort mig skapligt, jag tillförde 2dl/100l för hela 540l, jag gjorde ett delvatten byte på 30% idag. Vad gör jag nu för att inte salthalten ska öka?

                        Mvh Daniel
                        har du inte haft salt i förut så är det ingen fara...
                        Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                        Kommentar

                        • Serious
                          • April 2005
                          • 109

                          #27
                          ohh vad jag blev rädd där, nu kan man pusta ut, men mina ciklider kliar sig fortfarande inkl. rödzebrorna, vad kan det bero på?
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

                          Kommentar

                          • Serious
                            • April 2005
                            • 109

                            #28
                            Nu vet jag äntligen vad det är för fel, alla saulosi honorna har åkt på "vitapricken" sjukan tyvärr, så nu är medicin i vattnet.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

                            Kommentar

                            Arbetssätt...