Palettciklidpar i 180l akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Majja
    • October 2004
    • 20

    Palettciklidpar i 180l akvarium?

    Hej!
    Jag har köpt ett palettciklidpar till mitt 180l akvarium.
    I affären sa de att palettcilkider är snälla mot andra fiskar men nu har jag läst en massa skräckhistorier här på zoopet om att de äter upp andra fiskar!!
    Jag undrar om det går bra att ha ett par tillsammans med guppy, fjärilsciklider, guldbarb, kuliål och ancistrus? Mitt akvarie innehåller flera grottor och ganska mycket växter.
    Finns det något man kan göra för att få akvariet lugnt om det skulle bli problem, som att bygga barriärer eller så?
    Maja
    180l
    5 guldbarb
    2 praktbarb
    1 Liposarcus pardalis
    3 kuhliiålar
    1 guppyhona
    2 endlershanar
    1 endlerhona
    1 endlersyngel

    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=486595
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    Paletter är fredliga så länge de inte leker, vilket de dock gör ofta. Det ska inte vara några problem med de fiskar du har, om du har gott om gömställen och så. Guppyna kan dock få problem, om de är av en odlingsvariant där hanarna har stora stjärtar, eftersom de då kan vara lite för långsamma, och dessutom röra sig lite som skadade fiskar, vilket kan få paletterna att anfalla. Men förmodligen blir det inga problem, eftersom du har ett rätt stort kar. Jag har en kampfiskhane i ett 54-liters tillsammans med ett par Pelvicachromis subocellatus (rödbukspalett), och det funkar än så länge. Visserligen har de inte lekt än i det karet, får se om kamphanen får behålla sina fenor när de gör det. Har även fyra Endlers guppy i det karet.

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Har ett par paletter i ett sällskapsakvarium. De leker jämt. Jagar bort de andra fiskarna men det har inte kommit någon till skada. Fungerar fint.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det skulle nog kunna gå bra - det enda jag är tveksam över (eftersom jag inte har några erfarenheter själv) är relationen mellan paletterna och fjärilscikliderna...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Jag har haft bägge i kombination. Fungerade, men jag fick aldrig någon lek på fjärilarna vilket kanske berodde på att de kände sig hotade av de större paletterna.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • Danne_K
            • February 2005
            • 1034

            #6
            har ju bland annat paletter å en kampfisk hane i mitt 540l å kampifisken har fått ganska slitna fenor på grund av att paletterna verka tycka om att bita i dom kan väll hända att de blir samma me guppisarna...

            Kommentar

            • nickee
              • December 2004
              • 119

              #7
              mina paletter är lite konstiga dom delar en liten grotta med en massa ancistrus fast det finns andra grottor. e det någon som har en aning varför?
              sincerely nicke

              Kommentar

              Arbetssätt...