Ljus till Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ozmo
    • February 2004
    • 12

    Ljus till Malawi

    Hej!

    Ska snart inreda ett nytt Malawi-kar och har lite funderingar på val av lysrör.

    Rampen innehåller 4x 90cm rörs
    (Akvariet är 2 meter så det motsvarar ju två hellängdslysrör)

    Vad är er uppfattning/erfarenhet vad gäller snyggt ljus för dessa ciklider?

    Kan även passa på att fråga om någon har erfarenhet av AM-TOPs stora ytterfilter (1200l/h)? Funderar på att köra detta (kanske i kombination med ett innerfilter (1000l/h)) i ett 720-liters Malawikar...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Antar att du inte skall ha växter och då väljer man ju lysrör lite efter vilka fiskar man har i akvariet.
    En del lysrör lyfter ju fram de blåa färgerna, andra de röda osv.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Har själv "Grolux" rött ljus till mitt kar. Mycket snyggt och värt varenda krona! De ger ett varmt och färgrikt ljus.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Danne_K
        • February 2005
        • 1034

        #4
        har lite blandat som innhåller väldigt blandat blått rött gult grönt får förhoppningsvis min nya ramp imorgon 4*150cm rörs nu ska de bli ljust

        Kommentar

        • Ozmo
          • February 2004
          • 12

          #5
          Har nu tittat runt lite mer.
          Kombinationen av Marine-Glo och Power-Glo verkar populärt och ger ett snyggt blått ljus som är mäktigt på vissa fiskar. Dock tycker jag de fiskar med rödaktiga färger "försvinner lite".

          Kanske kombinationen av Grolux och Marine-glo alt Power-Glo skulle kunna vara ok för att få fram både röda och blåa nyanser? Någon som har erfarenhet av dessa kombinationer?

          Kommentar

          • Tascha
            • September 2002
            • 231

            #6
            Jag har Rödzebra, Ahli och Maingano och jag använder Grolux vilket gör Rödzebran fantastisk färgrann. Tänk om man kan få fram även dom blåa färgerna.

            Jag skulle också vilja ha svar på Osmos fråga ang att kombinera Grolux med Marine-glo/Power-glo.
            /Roger

            Kommentar

            Arbetssätt...