Tilapia buttikoferi, hur är stora bjässar till beteendet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    Tilapia buttikoferi, hur är stora bjässar till beteendet?

    Hej, jag har haft några unga Tilapia buttikoferi med ett gäng unga jaguarciklider nu ett tag och tycker de fungerar helt ypperligt tillsammans. Tidigare hade jag planerat att använda stanniolbarbar som aggressionsavledare till jaguarcikliderna som kan vara rätt jobbiga under lekarna men börjar nu fundera på om det skulle gå att köra med T. buttikoferi istället.

    Är det någon här som vet hur stora exemplar är till beteendet? Jag tycker de är härligt kvicka av sig nu då de är små, vilket passar utmärkt, men blir de sega då de blir större?
    Och hur är det med aggressiviteten? Jag har läst att de ska bli monster men tycker än så länge att de bara bråkar sinsemellan, är det någon som har provat ha dem med centralamerikanska ciklider och som vet om de kan hävda sig i längden?
    Bifogade filer
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I likhet med många andra stora ciklider så är de relativt fredliga när de är små men mycket aggressiva när de börjar leka.
    Hur de funkar ihop med jaguarer har jag ingenm aning om men det kan kanske funka bra om man har ett rejält akvarium (minst 250 cm långt).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      #3
      Tack för svaret, det låter ju inte helt omöjligt i alla fall så det är väl bara köra vidare så får vi se hur det fungerar.
      Tanken är i grund och botten att de bara ska irritera jaguarerna, de behöver alltså inte kunna ta ett revir och börja leka utan det räcker om de är aktiva, kvicka och simmar runt och är störande så jaguarhanen hellre vänder sin aggression mot buttikoferin än jaguarhonan. Men de får inte vara för mesiga, en köttätande mbunas med en decimeter extra i längd hade varit perfekt, mitt hopp är väl att buttikoferin ska vara något åt det hållet.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      Arbetssätt...